Alles staat stil door corona: met veel touringcarbedrijven in Drenthe en Groningen gaat het superberoerd

Directeur Adrie Oostenbrug van Autobusbedrijf Doornbos wacht op betere tijden. Foto archief DvhN

Touringcarbedrijven in Noord-Nederland wachten met smart op betere tijden. Met kunst en vliegwerk proberen ze het hoofd boven water te houden. ,,Alles ligt stil.’’

Stormde het maar eens wat vaker, verzucht directeur Klaas Jan de Vries van Drenthe Tours in Assen. Want als er bij een flinke windvlaag een uit de kluiten gewassen boom op het spoor waait, krijgt hij wellicht een telefoontje van de NS of hij voor alternatief vervoer kan zorgen. ,,Dan hebben we weer een beetje werk.’’

Werk is er momenteel bitter weinig in de touringcarwereld. Volgens Hilbert Michel van de brancheorganisatie Busvervoer Nederland staat dik 90 procent van de vierduizend touringcars in ons land stil. Wanneer er niet snel perspectief komt, dreigen bedrijven om te vallen.

De steunmaatregelen van de overheid zijn volgens hem te karig om de sector overeind te houden. Hoewel er in Den Haag al geruime tijd wordt gelobbyd voor een ruimere regeling voor busbedrijven, heeft dat nog niets opgeleverd. ,,Het gaat superberoerd met veel bedrijven. Het enige dat nog rijdt, is werknemersvervoer. Verder ligt alles stil. Als 2021 net zo’n jaar wordt als afgelopen jaar, dan vrezen we het ergste. Vooral voor grotere bedrijven met meer dan acht bussen is de huidige compensatie onvoldoende.’’

Zoveel mogelijk bezuinigen op kosten

Met kunst en vliegwerk weten veel bedrijven het hoofd boven water te houden. Ze bezuinigen zoveel mogelijk op kosten en proberen klussen voor de chauffeurs te vinden.

Bij Drenthe Tours moesten drie van de veertien vaste chauffeurs vertrekken. Er rijden nog een paar bussen, de rest staat stil. Dat levert niets op, maar kost ook weinig doordat de verzekering tijdelijk is opgezegd, er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden en er niet getankt wordt.

Toch zit De Vries niet stil. ,,Niet de sterkste bedrijven overleven, maar degenen die zich het beste aanpassen.’’ Hij heeft een autoverhuurbedrijf opgezet, een wasstraat en een bus laten ombouwen tot vergaderbus voor de Veiligheidsregio. Verder vervoert zijn bedrijf de spelers van FC Groningen en FC Emmen en rijdt een bus naar het asielcomplex in Ter Apel. En bij stremmingen of werkzaamheden op het spoor verzorgt Drenthe Tours het alternatieve reizigersvervoer.

Schoolvervoer is stilgevallen door lockdown

Dan nog houdt het niet over. ,,Het is minimaal. We hebben een zwaar jaar achter de rug, alleen de eerste twee maanden waren goed’’, zegt De Vries. Door de lockdown is het schoolvervoer stilgevallen, terwijl het onzeker is wanneer er met de bus weer reisjes gemaakt kunnen worden. Vraag is ook of het publiek dat straks nog wil. ,,Toch denk ik dat het over enige tijd weer langzaam op gang komt. Als de scholen beginnen, komt er wel wat werk.’’

Ook bij Autobusbedrijf Doornbos in Groningen is het wachten op betere tijden, zegt directeur Adrie Oostenburg. Van de 22 bussen rijden er maar een paar. De tien vaste chauffeurs bleven wel in dienst. Sommigen van hen zitten nu in het taxivervoer of op een ov-busje. Van flexmedewerkers is afscheid genomen.

,,We hebben net de eerste rit van het jaar gemaakt, met Donar. Maar dat zet geen zoden aan de dijk. Verder is er weinig te doen. Het schoolvervoer ligt stil. Zakelijk vervoer zie ik voorlopig ook niet gebeuren. Het is heel onzeker, tot de zomer verwacht ik niet zo veel. We houden het nog wel even vol, maar ik hoop dat we op een gegeven moment weer ons eigen geld kunnen verdienen.’’

Onzekerheid overheerst: er is geen werk

Bij Deiman Tours in Winschoten ziet directeur Erik Deiman weinig lichtpuntjes. ,,Het was een zwaar jaar, er is veel gebeurd. De onzekerheid overheerst nu. Er is geen werk, het collectief vervoer ligt plat.’’

De zeven vaste chauffeurs staan nog steeds op de loonlijst. ,,We willen de boel graag bij elkaar houden.’’

Misschien niet onverstandig, denkt De Vries in Assen. Want, voorspelt hij, als de markt aantrekt, is er rap weer een gebrek aan touringcarchauffeurs. ,,Voor de coronacrisis waren er tekorten. Het personeelsbestand is nogal vergrijsd, de gemiddelde leeftijd is 55 jaar. Bovendien zijn er buschauffeurs overgestapt naar het goederenvervoer en die komen niet direct terug.’’

menu