Let’s Get Digital uit Groningen biedt 1000 journalisten virtueel toegang tot het Eurovisie Songfestival. 'Dit is de kroon op ons werk'

Persconferentie na afloop van de tweede repetitie van de tweede halve finale van het Eurovisie Sngfestival. Foto: Patrick van Emst

Het Groningse bedrijf Let’s Get Digital geeft via een virtueel perscentrum ruim 1000 journalisten entree tot het Eurovisie Songfestival, dat ze door de coronacrisis niet lijfelijk kunnen bijwonen. ,,Alles wat zich in Ahoy afspeelt, kunnen ze ervaren en volgen via het platform.”

Ruim duizend journalisten die vanwege de coronapandemie het Eurovisie Songfestival in Rotterdam niet lijfelijk kunnen bijwonen, kunnen het evenement dankzij het Groningse bedrijf Let’s Get Digital toch op de voet volgen.

Een virtueel perscentrum dat de start-up heeft ingericht maakt het verslaggevers uit alle delen van de wereld niet alleen mogelijk alle persconferenties, repetities, halve finales en eindstrijd op 22 mei bij te wonen, maar ook om contacten te leggen, interviews af te nemen, te converseren en te netwerken.

'Alles wat zich in Ahoy afspeelt, kunnen ze ervaren en volgen via het platform'

,,De journalisten hebben nog nooit zo’n korte reistijd naar het songfestival gehad”, zegt Meike Paternotte die voor Let’s Get Digital het project leidt. ,,Met een druk op de knop kunnen ze vanaf hun bank of balkon het perscentrum betreden. Zodra ze hebben ingelogd, krijgen ze een virtuele badge. Dan worden ze welkom geheten en komen in de lobby. Daar kunnen ze het hele programma bekijken en andere journalisten ontmoeten. Alles wat zich in Ahoy afspeelt, kunnen ze ervaren en volgen via het platform.”

Normaal gesproken zijn zo’n 1500 journalisten bij het songfestival aanwezig. Dat aantal moet vanwege de corona-pandemie dit jaar tot 500 worden beperkt.

De repetities zijn al een week gaande. Sinds 8 mei is het virtuele perscentrum geopend. Paternotte heeft daardoor al kunnen vaststellen dat het platform goed werkt.

'Ons perscentrum kent geen limiet'

,,Er is ontzettend veel interactie tussen de journalisten die hebben ingelogd”, vertelt ze. ,,Ze chatten en videobellen over de repetities en maken onderling afspraken. Ze zijn super-enthousiast over de mogelijkheden en het gemak. Nog steeds verleent de organisatie accreditaties voor het platform. Dat is geen probleem. Ons perscentrum kent geen limiet.”

De projectleidster was een week geleden in Ahoy om ter plekke de ambiance te aanschouwen. Paternotte: ,,Voor mij persoonlijk was dat de kers op de taart. Ik kreeg een goed beeld hoe de mogelijkheden ter plaatse zich verhouden tot die op het platform. Dat was heel gaaf.”

Ofschoon voor het grote publiek het Eurosongfestival nog moet losbarsten, zit het werk van de Groningse onderneming er op. Paternotte: ,,We zijn met de organisatie ongeveer een maand in gesprek geweest over de inrichting van het platform. Dat staat al een paar weken klaar. Ik kijk alleen nog maar mee. Dat kan vanaf mijn balkon, of vanaf elke plek in de wereld.”

Ontstaan door coronacrisis

Let’s Get Digital heeft een korte maar bijzondere historie. Het bedrijf komt voort uit EventInsight, dat apps maakt voor onder meer congressen. Toen door de coronacrisis alle evenementen werden geschrapt, zocht en ontwikkelde het bedrijf een nieuwe bron van inkomsten: een platform om digitaal grote bijeenkomsten te houden dat naar de wens van de klanten kan worden ingericht.

Zonder aarzeling aanvaardde Let’s Get Digital de opdracht van het Eurovisie Songfestival. Paternotte: ,,We hadden al meer heel grote evenementen als opdracht gehad.”

Momenteel telt Let’s Get Digital 46 medewerkers. Paternotte: „We groeien snel en daar wordt ook hard voor gewerkt. Het Eurovisie Songfestival is een mooi visitekaartje. De kroon op het werk.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Eurovisie Songfestival