Staat werpt KLM 'reddingsboei' toe van 2 tot 4 miljard euro

Staat schiet KLM te hulp. Foto: ANP

Nederland werpt KLM een reddingsboei van ‘2 tot 4 miljard euro’ toe om in de coronacrisis overeind te blijven. De staat zal directe leningen aan het bedrijf verstrekken en tegelijkertijd garant staan voor bankleningen, zo maakte minister Wopke Hoekstra van Financiën vrijdagavond bekend.

Omdat KLM in één holding zit met Air France, heeft Hoekstra afgelopen week veel overleg gevoerd met Parijs. Ook Frankrijk trekt de portemonnee. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire maakte eerder vanavond bekend dat de Franse tak in totaal zeven miljard euro krijgt. Drie miljard daarvan is directe staatssteun, de andere vier miljard wordt afgegeven via staatsgaranties.

In totaal komt de steun aan Air France – KLM daardoor uit op een slordige 10 miljard euro. Het luchtvaartbedrijf zit te springen om geld, nu het overgrote deel van de vloot al weken aan de grond staat. ,,De inkomsten zijn weggevallen, terwijl de kosten gewoon doorlopen”, aldus Hoekstra. Hij zegt ervoor te zullen waken dat Nederlands geld bij het Franse onderdeel terechtkomt. ,,Wij vinden het belangrijk dat het Nederlandse belastinggeld in Nederland terecht komt en het Franse in Frankrijk. Dat vinden wij volstrekt logisch.”

Nationalisatie niet uitgesloten

Hoekstra sluit niet uit dat er uiteindelijk nog veel meer geld naar KLM moet. Hoewel hij er niet openlijk over zei te willen speculeren, sloot hij ook de mogelijkheid van nationalisatie niet uit. ,,Als er meer geld nodig is, moeten de aandeelhouders wat doen. Twee van de aandeelhouders zijn staten, de rest zijn luchtvaartmaatschappijen. Ik weet niet hoe die er voor staan.’’

Het kabinet vraagt wel iets terug voor de steun. Zolang het bedrijf aan het staatsinfuus ligt mogen er geen dividenden, bonussen of winstdelingen worden uitgekeerd. Die voorwaarden gelden niet allen voor de top van het bedrijf, maar ook voor de piloten. Hoekstra: ,,Je mag wat terugvragen als je zo veel belastinggeld ergens insteekt. Daarmee dragen binnen het bedrijf de sterkste schouders de zwaarste lasten.”

Ook verwacht het kabinet dat KLM investeert in duurzaamheid en beperking van de hinder. In de praktijk komt dat neer op ‘minder nachtvluchten en minder CO2-uitstoot', aldus minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). De eisen worden nog nader uitgewerkt, stelt zij.

KLM is 'eerste dominosteen in lange rij'

Hoekstra heeft steeds benadrukt dat hij ‘alles op alles’ zet om de nationale trots op de been te houden. Volgens de CDA-bewindsman is de KLM ‘de eerste dominosteen in een lange rij’: als die omvalt zullen luchthaven Schiphol, toeleveringsbedrijven en de handel daar grote gevolgen van ondervinden. ,,Door te voorkomen dat KLM omvalt, voorkomen we dat heel veel kleinere bedrijven in de problemen komen.”

Volgens Van Nieuwenhuizen zorgen KLM en Schiphol samen voor 'minstens 114.000 banen'. ,,We kunnen het ons niet veroorloven zo’n essentiële schakel in onze infrastructuur kwijt te raken.”

menu