Staking tegen havenrobots

Een paar honderd havenarbeiders blokkeerden vrijdag de poorten van hun containerterminal op de Maasvlakte.

In oranje werkjassen, voorop het ECT-logo, achterop vaak dat van Feyenoord, trotseren ze de regen en de wind. Vrachtwagenchauffeurs komen er niet in met hun containers. Ze moeten naar een parkeerterrein in de buurt. Dat staat in een mum van tijd vol met gestrande truckers.

,,Echt. Ik staak liever niet'', zegt havenwerker MartinVerbeek. ,,Maar dit is noodzakelijk.'' De 24-uursstaking is uitgeroepen door de vakbonden, omdat die al ruim een jaar met de werkgevers en het Havenbedrijf onderhandelen over werkzekerheid. Ze komen er niet uit.

Robots moeten veel werk overnemen

De komende jaren dreigen 800 havenarbeiders op straat te belanden vanwege de ingebruikname van de Tweede Maasvlakte. In dit nieuwe havengebied staan verregaand gerobotiseerde containeroverslagbedrijven, die het werk met veel minder mensen doen.

Het Havenbedrijf Rotterdam, de havenautoriteit die heeft besloten tot de aanleg van de Tweede Maasvlakte, moet met een sociaal plan komen, vindt Verbeek. ,,Het Havenbedrijf is de veroorzaker van het probleem”, legt hij uit. ,,De havenwerkers zijn degenen die de haven tot de grootste van Europa hebben gemaakt, waardoor er ook een Tweede Maasvlakte moest komen. Die schuif je nu niet zomaar aan de kant.''

'Historische staking'

Het Havenbedrijf en de werkgevers vinden op hun beurt de werkgarantie van negen jaar die de bonden eisen veel te lang. Zij willen tot 2020 gaan, maar volgens vakbonden FNV en CNV zijn die toezeggingen boterzacht. ,,Ze gelden alleen als de containeroverslag groeit'', moppert FNV-vakbondsleider Niek Stam. De containeroverslag in Rotterdam groeit momenteel niet.

,,Daar mag de havenwerker niet de dupe van worden. Zo werkt dat misschien bij andere bedrijven, maar niet in de haven'', betoogt Stam. De haven is een vakbondsbolwerk. Toch is het dertien jaar geleden dat de vakbonden opriepen alle containerbedrijven plat te leggen. ,,Historisch'', vindt Stam deze staking.

Verbeek heeft alweer nieuwe zorgen. Bij zijn terminal melden zich mensen die wél willen werken. Een bus met veertig havenwerkers laat zich naar binnen rijden. ,,Daar zullen we mee moeten praten. Ze zijn bang voor hun baan, maar dat is iedereen.'' De havenwerkgevers willen maandag weer praten.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.