Stenen winkel in Meppel verkoopt retourzendingen van webshops

De retourzendingen zijn een vloek voor de webshops, maar een zegen voor het Meppelse Outletkopen.nl. Eigenaren Erik Bouwknegt en Hans Dames hebben een gat in de markt ontdekt.

Verkoopsite Outletkopen.nl kent al een historie van bijna zes jaar. Zo’n periode in de online-retail is lang genoeg om al veel veranderingen te hebben beleefd. Bouwknegt begon in 2013 met de site en verkocht aanvankelijk laptops en pc’s. Dat waren vooral spullen die retour werden gezonden of op korte termijn door nieuwe versies werden vervangen.

,,Maar die handel viel weg omdat de leveranciers een route vonden om zelf wat meer te beuren’’, zegt Erik Bouwknegt. ,,Gelukkig is er meer dan voldoende aanbod in retour-land. Maar wat gebeurt er als je veel opkoopt? Voor je het weet heb je twee magazijnen vol met spullen. Dat was het moment dat ik begon na te denken over een fysieke winkel. Die is er uiteindelijk gekomen, in Meppel.’’

Een verhaal met veel aspecten

De retourzendingen vormen niet alleen een speciaal probleem voor de webshops, het is ook een verhaal met veel aspecten. Ooit bedachten een paar grote webshops dat ze hun klanten zouden binden met een goede retour-regeling. Retourvracht werd gratis en wie als online-winkel wil meetellen is meegegaan met die trend. Het gevolg: immense uitwassen.

Het volgende verhaal doet de ronde in de nationale online-wereld. Er wordt momenteel in Nederland een distributiecentrum gebouwd waarvandaan dagelijks 200.000 pakketten worden verzonden. Op de verzend-afdeling werken 20 man, want dat proces is volledig geautomatiseerd. Op de retour, waar niks wordt verdiend, werken 70 man, want alles moet met de hand worden uitgepakt en gecontroleerd.

Als al die retourspullen ook weer ingepakt moeten worden, dan valt er amper meer op te verdienen. Dus al die artikelen worden aangeboden bij opkopers. Een van hen is Erik Bouwknegt. ,,Mensen beseffen ook niet hoe milieubelastend ze bezig zijn. Eerst moet de vracht bij hen gebracht worden, daarna weer opgehaald, vervolgens gaat het naar een opkoper en daarna gaat het weer naar de consument.’’

Vooral kleding wordt geretourneerd

Bouwknegt is afhankelijk van de retourzendingen, maar koopt ook wel partijen op. Hij verwacht niet dat de retourzendingen snel afgelopen zijn, hoe belastend ze ook zijn voor webshops en milieu. ,,Dat verschijnsel gaat pas afnemen als de consument het terugsturen van artikelen in de portemonnee voelt. Dat zie ik niet gebeuren. Toch zal er iets moeten veranderen, want grote shops krijgen 50 tot 70 procent retour, heb ik gehoord. Waarbij vooral kleding wordt geretourneerd.’’

In de winkel Outletkopen.nl is van alles te vinden. Koffiezetters, fitness-spullen, meubels, scheerapparaten. Bouwknegt: ,,Soms zit er een beschadiging op. Die fitness-spullen zijn zwaar en zitten in dozen waarmee gegooid wordt. Zo kan het bij ons terecht komen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.