The Grone: De bus die buitenlandse toeristen door Groningen gaat rijden

De Grone gaat in maart rijden. Het is de bus die vooral buitenlandse toeristen naar de mooie plaatsen van Groningen moet brengen.

Er is door de initiatiefnemers Haskia Kramer, Date Hoiting en Peter Doorn jaren gewerkt aan dit plan: een belevingsbus die toeristen, ouders van studenten, ondernemers,expats - noem maar op - langs fraaie karakteristieke plekken in het Groninger landschap moet brengen. ,,Het gaat eerst om ongeveer twee bussen per week’’, zegt Kramer. ,,We beseffen dat die bussen niet direct helemaal vol zullen zitten, maar laten we vooral eerst eens beginnen.’’

Heel prettig

De aanpak is bescheiden. ,,Maar als je gaat rekenen, dan kan het af en toe al flink druk worden voor de kleinere locaties.’’ Want, zo hebben Kramer en Hoiting vastgesteld, Groningen heeft geen talloze grote voorzieningen waar in een keer 50 gasten kunnen worden opgevangen. Het is allemaal kleinschalig. Kramer: ,,Maar we weten inmiddels dat buitenlanders juist dat als heel prettig ervaren.’’

Er is een serie ‘kleine plekjes met mooie verhalen’ (zoals Verhildersum en Noorpolderzijl) bij elkaar gezocht die het mogelijk maken de bezoekers variatie te bieden. Er wordt ook gezocht naar thema’s die voor een langere periode als inspiratie voor een tocht kunnen dienen, zoals bijvoorbeeld een expositie van De Ploeg of de Kerstvloed. Er moeten ook verhalen te vertellen zijn, zegt het duo.

Nek uitsteken

Maar de kern van alles is misschien wel dat The Grone als een bedrijf wordt opgezet. ,,Toen we begonnen was er wel 20 centimeter aan rapporten over toerisme beschikbaar’’, zegt Hoiting, ,,maar uiteindelijk gaat het om de ondernemer die het oppakt. Je moet zoiets ook als een bedrijf oppakken. Zostaan we er ook in. We steken onze nek uit. We gaan nu eerst rijden en zien wat het wordt.’’ En Kramer: ,,Het moet zichzelf bedruipen. Dus moeten we doorpakken.’’ Ze voelen zich bovendien gesteund door professor Jouke van Dijk (voorzitter SER Noord-Nederland) die het toerisme in Noord-Nederland grote kansen toedicht.

Tijdens Let’s Gro in november hebben ze testritten met The Grone uitgevoerd. De eerste dag met bedrijven, de tweede dag met buitenlanders. Kramer: ,,De informatiebehoefte bleek heel verschillend. Buitenlanders vroegen zich hoe lang we konden blijven staan als de dijken zouden doorbreken. En vaak werd gevraagd waar ze iets konden kopen. De buitenlanders hebben ook geen behoefte aan tv-schermen in de bus, ze vonden het veel te mooi naar buiten te kijken.’’

Andere blik

Thema’s als agri, energie en water zullen worden opgenomen in het Grone-programma. En de ondernemers hopen door mooi vertelde verhalen de bezoekers met een andere blik naar Groningen te laten kijken.

Er wordt volop samengewerkt met allerlei bedrijven. ,,Er is geen bedrijf dat zegt: we zien het niet zitten’’, zegt Date Hoiting. ,,We zijn blij met de samenwerking want we kunnen het niet alleen. Op deze manier bouwen we een stukje infrastructuur. En dat is goed, want de toerist volgt de infra. Als er tenminste infra is.’’

Tal van wensen

De toerist wordt bij de hand genomen, zeggen beiden. Maar ze passen het traject van The Grone graag aan als partijen daar behoefte aan hebben. Kramer benadrukt de sterke agri-sector van Noord-Nederland en Hoiting de bluezone-ambitie (regio met veel gezonde ouderen van hoge leeftijd) van Healthy Ageing. En er is het congresbureau. Het zijn stuk voor stuk sectoren of instanties waar The Grone speciale trips voor kan regelen.

Er zijn nog tal van wensen. Haskia Kramer: ,,Als je met een fles wijn gaat zitten dromen, dan is the sky the limit. Wij gaan nu proberen wat wensen te realiseren door aan de slag te gaan.’’

Date Hoiting vult nog aan: ,,Die bus van ons is maar een ding. We zijn geen busbedrijf maar een platform, waarmee we kunnen verbinden.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.