Via onder meer laptop en smartphone kun je apparaten aansturen. Bijvoorbeeld vlak voor thuiskomst het licht en de verwarming aanzetten plus een kopje koffie zetten.

The internet of things: Nieuwe wereld met weinig banen

Via onder meer laptop en smartphone kun je apparaten aansturen. Bijvoorbeeld vlak voor thuiskomst het licht en de verwarming aanzetten plus een kopje koffie zetten.

SMC050 is een initiatief om professionals, bedrijven en experts op het gebied van social media, technologische trends en digitale innovatie in de regio bij elkaar te brengen. Een keer in de zes weken is er een avond met twee of drie lezingen in Martiniplaza in Groningen.

Mark Vletters twee jaar oude Tesla had afgelopen weekend net uit zichzelf nieuwe software gedownload. De auto kan nu, op commando, zelfsturend komen voorrijden. Tijdens de ijzeldagen moest hij er even met de elektrische auto op uit. De laadpaal gaf aan hoeveel stroom was geleverd en onderweg merkte hij dat de auto het spek-gladde wegdek herkende en zich daarop aanpaste.

,,O ja, en ik had voor we vertrokken nog via de smartphone aangegeven dat ik het graag 21 graden in de auto wilde hebben want dat vond ik wel een aangename tempereatuur om in de auto te stappen'', zegt de oprichter van Voys (internettelefonie), Spindle en VoipGrid (beide ontwikkelaars).

The internet of things

Vletter vertelt tijdens SMC050 over internet of things, het internet der dingen. Communicerende dingen in feite. Van een fiets die vertelt waar 'ie is tot een wasmachine die zelf het goedkoopste moment kiest om de was te doen en dan zelf de stroom inkoopt. Het kan allemaal. We gaan er de komende jaren veel mee te maken krijgen. Zowel positief als negatief.

De afgelopen week waren er een paar evenementen in de stad Groningen om de impact van dit fenomeen te duiden. Want er zijn al diverse initiatieven. Zo waren Mark Vletter en Joshua Peper (Peperzaken) de grondleggers van een eigen netwerk: the Things Network Groningen en Drenthe. Friesland is bezig aan te haken.

Voor een deel is internet of things toekomstmuziek en tegelijk is het er al. Maar wat we er zoal mee kunnen, weten we nog niet. Waar we over vijf jaar staan is een slag in de lucht, meldt Berco Beute (Media2B), een der pioniers: ,,In de jaren vijftig van de vorige eeuw was plastic net uitgevonden en de voorspelling was toen dat binnen vijf jaar alles in huis van plastic zou zijn. Want dat was makkelijk schoon te maken.''

Minder banen

Voorspellen is lastig. Niettemin voorziet Vletter dat de impact immens zal zijn. Terugkijkend vertelt hij over internet 1.0 en internet 2.0. De laatste versie begon met Facebook, Hyves, Twitter. Hij refereert aan grote recente ontslaggolven (Belastingdienst 5000 man weg, Rabo 9000 en V&D 10.000). ,,Dat is allemaal nog de impact van internet 2.0'', stelde hij. En nu gaan we naar internet 3.0, waar apparaten met elkaar praten en ons gedrag heel veel data oplevert (big data). Vletter waarschuwend: ,,Denk maar niet dat het veel banen oplevert. Mijn schatting is dat slechts één op de tien verdwenen banen terugkomt.''

Vletter komt met een voorbeeld uit de regio, de Suikerunie. Daar wordt de productie van 10.000 boeren verwerkt en slechts vijf mensen runnen de fabriek nog. ,,Het meeste werk is voor de chauffeurs op de vrachtwagens die de bieten aanvoeren'', zegt hij. ,,En die verliezen straks hun werk aan de zelfrijdende vrachtauto, die in 24 uur ook nog eens drie keer zoveel kan vervoeren, waardoor overdag eenderde minder vrachtwagens op de weg zijn.''

Maar hoe betalen we die wasmachine die zelf stroom inkoopt als we geen werk meer hebben, is een logische vraag uit het SMC050-publiek aan Vletter. Hij weet het ook niet, maar veronderstelt dat energie gratis wordt, vervoer en verpakkingen qua kosten ook richting nul gaan, hergebruik intensiever wordt en ga zo maar door. ,,We hebben radicaal andere ideeën nodig over zaken als basisloon en zo'', weet Vletter wel zeker.

Apparaten praten met elkaar

Bij het internet of things gaat het om apparaten die iets kunnen vertellen. Neem wat Ordina doet bij de Roompot-wielerploeg. Tijdens een wedstrijd meten sensoren in het wielerframe hoeveel Watt wordt weggetrapt en tegelijk wordt de wielrenner met sensoren gemeten. In de ploegleiderswagen leest men die gegevens en de ploegleider weet zo exact welke wielrenner nog wat harder kan.

Nog een voorbeeld. Niet iedereen heeft een sleutel van de deur van De Maakplek, de werkplaats onder The Big Building. Maar de deur kan iedereen via een sensor wel vertellen wanneer die van het slot is. Zo simpel is het: een sensor registreert en geeft die gegevens via een netwerk – dat kan internet zijn maar dat hoeft niet per se – door aan belanghebbenden. Zo'n gegeven leidt tot actie. En komen de gebruikers van De Maakplek steeds op bepaalde tijdstippen in de werkplaats, dan vormen al die gegevens informatie die daarna ook weer tot actie leiden: je weet dan bijvoorbeeld dat de zaagmachine vaak bezet zal zijn of dat de koffie snel op zal zijn.

Internet of things is niet meer dan dat apparaten met elkaar kunnen communiceren. Interactieve polsbandjes kunnen ervoor zorgen dat onverlichte paden verlicht worden ter hoogte van degene met het polsbandje. De impact is immens, ook op onze privacy. Want het is ook mogelijk dat degene die met dat polsbandje langs het onverlichte pad loopt, wordt geregistreerd. ,,Veiligheid en privacy moeten vanaf het begin goed worden ingebouwd'', vindt Lykle de Vries van ThesisOne, een club die de morele kant van alle vernieuwingen voortdurend weegt. De Vries: ,,Stel je eens voor: een programmeur die een foutje maakt in de algoritmes van een zelfrijdende auto.''

Veiligheid voorop

Juist nu moeten veiligheid en privacy grote items worden, vindt De Vries, want nu is er nog iets aan te doen. ,,Straks wil het niet meer'', vindt hij. ,,Dat is een omgekeerde route. Kijk hoe het met de onveilige software van Windows is gegaan. Dat is nu niet meer terug te draaien.''

Er zijn geruchten dat er al moorden zijn gepleegd met zelfsturende auto's, zegt De Vries. ,,Stel, je hebt ruzie met de buren, een neefje van die buren hackt je auto en even later lig je in de sloot. Dat is een wereld die je niet moet willen.''

Ook Joshua Peper, de tech-nerd van Peperzaken, vindt veiligheid een serieus item. ,,Geen fabrikant zal zeggen dat zijn auto al eens gehackt is, dus weet je niet wat werkelijk kan'', zegt hij. Via ‘zijn' The Things Network valt er echter weinig te hacken, zo stelt hij, want de aangesloten apparaten geven de data veel te langzaam door. ,,Vergelijk de snelheid met die van het oude internet. Als het om de pacemaker van je oma gaat, zou ik ons netwerk ook niet gebruiken. Daarvoor is het nog te experimenteel.''

Maar hoe het met andere netwerken zit?

Herman Kopinga (De Maakplek) is behalve techneut een goede uitlegger. ,,Internet of things moet je niet uitleggen'', vindt hij. Het gaat heel simpel om communicerende dingen: een vuilniscontainer die vertelt dat 'ie vol is, een waterbak in een schaapskooi die vertelt dat het water opraakt. Betaalbaar, schaalbaar en haalbaar, daar draait het volgens Kopinga om.

menu