Thuisbezorgd wil hippe fietskoerier voor blijven

Nieuwe fietskoeriers zitten Thuisbezorgd.nl op de hielen. Een beursgang moet geld opleveren om de maaltijdbezorgdienst verder uit te breiden. ‘Als je niet de grootste blijft, ben je als platform zo weg. Zie Hyves’.

Iedereen die slapend rijk wil worden had het maar wat graag zelf bedacht, maar Jitse Groen deed het. Op zijn zolderkamertje in Enschede knutselde hij 16 jaar geleden als student Thuisbezorgd.nl in elkaar. Via dat platform bestelden klanten in negen landen vorig jaar 34 miljoen maaltijden – alleen al in Nederland sluist de website rond etenstijd per minuut rustig duizend bestellingen door naar restaurants. Elke bestelling levert moederbedrijf Takeaway.com een commissie op: vorig jaar steeg de omzet tot 77 miljoen euro.

Meer dan pizza

Oprichter en CEO Jitske Groen lijkt er warmpjes bij te zitten. De nummer 3 in de Quote-lijst van jonge miljonairs (geschat vermogen: 55 miljoen euro) profiteert van een pioniersvoordeel. In Nederland claimt Thuisbezorgd.nl een marktaandeel te hebben van 90 procent. Ook in België, Oostenrijk, Polen en Duitsland zegt het het in Amsterdam gevestigde bedrijf marktleider te zijn.

Dinsdag kondigde Takeaway.com de beursgang aan waarover het al langer speculeerde. Binnen een paar weken wil Takeaway.com aan het Damrak 175 miljoen euro ophalen om verder te groeien in Duitsland, Frankrijk, Portugal en Zwitserland. Dat is nodig, want de concurrentie roert zich. Wie wel eens in het centrum van Amsterdam, Utrecht of Den Haag komt, kan de opmars van bezorgdiensten als Deliveroo en Foodora niet zijn ontgaan. Met eigen fietskoeriers en technologie om eten langer warm te houden hebben die internationale spelers een bezorgservice binnen handbereik gebracht van restaurants die zich geen eigen bezorgscooters kunnen veroorloven of niet op de bijbehorende rompslomp zitten te wachten. Voor consumenten vergroten zij de keuze: in de grote steden kun je niet meer alleen pizza bestellen, maar ook biologische salade of kreeft.

Groeiende markt

Daar is behoefte aan, zegt Philip Padberg van het Britse Deliveroo, dat actief is in 12 landen en afgelopen anderhalf jaar bij investeerders bijna 500 miljoen euro ophaalde voor zijn uitbreidingsplannen. ,,Maaltijdbezorging is een hele interessante, groeiende markt. Je ziet een duidelijke verschuiving van zelf eten klaarmaken naar maaltijden laten bezorgen. Dat past in de hang naar gemak en lekker eten.’’

Volgens ABN AMRO geven Nederlanders dit jaar 3 procent meer aan bezorgmaaltijden uit dan vorig jaar. Daarbij worden in Nederland nog altijd bijna twee keer zoveel maaltijden afgehaald als thuisbezorgd, dus ook daar liggen volgens de bank nog volop kansen voor bezorgdiensten. Klanten zijn bovendien al lang niet meer alleen vrijgezelle mannen die niet kunnen koken en gezinnen die op zondagavond weleens een bak bami bestellen. ,,Broodjes voor kantoorpersoneel, avondeten voor overwerkers, een picknick in het park, bezorgen kan en gebeurt overal’’, verklaart sectorbankier Stef Driessen van ABN AMRO.

Marketing

Dat betekent echter niet dat maaltijdbestelplatforms momenteel lekker binnenlopen. Integendeel. Ze geven zoveel uit aan marketing dat ze grote verliezen lijden. Takeaway.com kwam onder de streep vorig jaar bijna 20 miljoen euro tekort, zo bleek dinsdag. Alleen in Nederland was het resultaat positief. En dan kampt het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl niet eens met kosten voor eigen bezorgers en logistiek, zoals Deliveroo en Foodora. Elke minuut die hun eigen fietskoeriers niet onderweg zijn naar een restaurant of klant, is weggegooid geld.

Marketing is hét wapen van bezorgdiensten in de strijd om een groter marktaandeel, verklaart Bas Straathof, programmaleider ICT en Innovatie bij het Centraal Planbureau. ,,Ze hebben heel veel gebruikers nodig om efficiënt en dus succesvol te kunnen zijn.’’ Hij vergelijkt de bezorgplatformen met taxi-app Uber. ,,Als in een plaats maar één pizzeria meedoet, werkt het niet. Zoals Uber ook alleen maar werkt als je elk moment een taxi kunt bestellen.’’

Hyves

Is een partij online eenmaal de grootste, dan is het voor concurrenten heel lastig om daar nog tegen op te boksen. ,,Zie Hyves. Dat was zo weg toen Facebook zich ook op Nederland richtte.’’

Takeaway.com is volgens Straathof echter een ander verhaal dan Hyves, omdat het ook internationaal hard groeit. Afgelopen jaren lijfde het al (buitenlandse) rivalen in als Lieferando, Food Express, Tante Bep en Just-eat. Als het aan Jitse Groen ligt, is dat allemaal slechts het begin. De beursgang moet de opmaat zijn naar meer overnames.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.