Uitdagingen in Groningen Open: Cosun Beet Company wil nog meer met de suikerbiet

Suikerbieten bij Cosun. Foto: Kees van de Veen

Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) wil nog meer uit de suikerbiet halen. De fabriek in Hoogkerk is op zoek naar slimme start-ups die daarbij kunnen helpen.

Cosun is een van de zes bedrijven die meedoet aan de tweede editie van Groningen Open. In Groningen Open is het de bedoeling gevestigde bedrijven te koppelen aan innovatieve nieuwkomers.

FC Groningen

In de eerste editie leverde dat onder meer een succesvolle match op tussen FC Groningen en de dataverzamelaars van Rockfeather.

Cosun doet al heel veel meer met de suikerbiet dan er alleen suiker mee produceren. Maar het kan altijd nog beter. Om die reden heeft de suikerfabriek een challenge uitgeschreven die nieuwe toepassingen moet opleveren op bijvoorbeeld het gebied van huishouden of persoonlijke verzorging.

Serieuze samenwerking

Andere deelnemers zijn Boom Uitgevers, Antea Group, Nijestee, Bossers&Cnossen en Intergas. Woningcorporatie Nijestee bijvoorbeeld wil meebewegen met veranderen wensen van huurders. De corporatie zoekt daarom slimme oplossingen voor het verduurzamen van haar huizen, zonder dat de huren drastisch omhoog gaan.

Antea wil de openbare ruimte optimaal inrichten door crowdmanagement. Antea zoekt start-ups die een methode kunnen ontwikkelen die inzicht biedt in hoe mensen zich bewegen in de openbare ruimte.

De competitie moet uiteindelijk leiden tot daadwerkelijke samenwerkingen tussen de bedrijven en start-ups.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
FC Groningen
Groningen