Op het terrein van de voormalige Van Bentum Recycling Centrale start volgende maand de bouw van de nieuwe fabriek.

Van Wijnen bouwt voor 50 miljoen huizenfabriek, goed voor minimaal 200 banen

Op het terrein van de voormalige Van Bentum Recycling Centrale start volgende maand de bouw van de nieuwe fabriek. ILLUSTRATIE ALYNIA ARCHITECTEN

Bouwconcern Van Wijnen investeert ruim 50 miljoen euro: in Heerenveen verrijst een ultramoderne huizenfabriek, goed voor minimaal 200 banen.

Van Wijnen wil in Heerenveen jaarlijks 4000 demontabele bouwpakketten van nieuwe, duurzame woonhuizen gaan produceren. Daarvoor is 12 hectare grond aangekocht op bedrijventerrein Het Kanaal. De bouw begint volgende maand, zodat de productierobots begin 2022 klaar zijn om te draaien.

Om die huizenproductie op gang te houden, heeft de bouwer zeker 200 mensen nodig. Het gaat om productiemedewerkers, teamleiders, mensen voor de logistiek, de assemblage, projectleiders. Het zijn niet alleen ‘de handjes’, ook zijn op kantoor functies voor onderzoek en ontwikkeling.

'Dat dit vanuit Heerenveen gebeurt, is geweldig mooi'

Burgemeester Tjeerd van der Zwan van Heerenveen spreekt van ,,geweldig nieuws’’. Hij rekent erop dat de hele regio profiteert van de werkgelegenheid. ,,Dit hebben we nodig in ons land: een duurzaam, circulair concept om het tekort aan woningen aan te pakken. Van Wijnen is een landelijke speler. Dat dit vanuit Heerenveen gebeurt, is geweldig mooi.’’

Geen kleine jongen

Nu is Van Wijnen geen kleine jongen. Vanuit het hoofdkantoor in Baarn stuurt de directie 24 vestigingen aan met ruim 1900 vaste krachten. Vorig jaar boekte Van Wijnen, het qua grootte tiende bouwbedrijf van Nederland, een nettowinst van 21,2 miljoen euro, op een omzet van 962 miljoen euro.

Toch is het moment van investeren best bijzonder. Terwijl Van Wijnen diep in de buidel tast, schrapt branchegenoot BAM noodgedwongen 1000 van de 19.000 banen. Van Wijnen-topman Peter Hutten is zich dan ook terdege bewust van de huidige economische onzekerheid.

,,Dit is natuurlijk een huzarenstukje’’, geeft hij toe. ,,Maar wij durven het aan, we hebben er goed voor gespaard.’’ Hutten benadrukt dat Nederland nog altijd hongert naar duurzame nieuwbouwwoningen. Zeker in de Randstad blijft de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare koophuizen ver achter bij de vraag. Van Wijnen voelt zich dus verzekerd van afname.

De plannen voor het verder digitaliseren en robotiseren van het bouwproces stammen nog uit de tijd dat de Friese grootaandeelhouder Klaas de Leeuw bij Van Wijnen de kaarten in de hand hield. Dit voorjaar werd het bouwbedrijf overgenomen door de beursgenoteerde investeringsmaatschappij HAL in Rotterdam.

'Ik denk dat Klaas de Leeuw hier enorm trots op is'

'Enorm trots'

,,Ik denk dat Klaas de Leeuw hier enorm trots op is’’, zegt CEO Hutten. ,,Hij heeft de basis voor deze plannen gestut, maar ook de nieuwe eigenaren staan er volledig achter.’’ Toch zinspeelde de bedrijfstop er deze zomer nog op dat de keuze voor Heerenveen niet vanzelfsprekend was.

Wat de bal toch naar het Noorden heeft doen rollen? ,,Dat zijn vooral zakelijke argumenten’’, stelt Hutten. ,,We proberen de Randstad te ontlasten. De werkgelegenheid, de bezetting, maar ook de kennis, al die dingen komen voor Van Wijnen samen in Gorredijk en Heerenveen.’’

Met zijn al bestaande productielocaties in deze plaatsen deed het bedrijf al veel ervaring op met modulaire woningbouw. De in Gorredijk ontwikkelde huizen van het woonconcept Fijn Wonen zijn energiezuinig en volledig demontabel voor hergebruik. Gedeputeerde Sander de Rouwe noemt Van Wijnen ,,een icoon als het gaat om circulair bouwen’’.

Bouwpakketten per schip op transport

In de nieuwe fabriek verloopt het productieproces nog veel grootschaliger. Niet alleen de betonvloeren worden er gemaakt, ook de gevels en dakdelen. ,,Je moet ver reizen, wil je een fabriek op deze schaal vinden’’, zegt Hutten.

Om zijn ‘ecologische voetafdruk’ zo klein mogelijk te houden, koos de bouwreus bewust voor een plek aan open vaarwater. De bouwpakketten kunnen per schip naar bouwlocaties overal in Nederland worden getransporteerd. Er komt ook geen gasaansluiting, de bouwrobots en andere machines draaien uitsluitend op elektriciteit. Van Wijnen oriënteert zich nog op de energiebronnen.

menu