Doorbraak in varen op waterstof. De Ecolution wordt het eerste waterstofschip in Lauwersoog

Albert Keizer. Grote foto: Duncan Wijting. Kleine foto: Archief DvhN. Bewerking: Infographics DvhN

Op weg naar een vloot die volledig op waterstof vaart, deed Lauwersoog afgelopen week goede zaken. Een flink deel van de Waddenfonds-subsidie voor het programma Green Shipping Waddenzee landde in de haven. De Ecolution wordt als eerste een waterstofschip.

Exact tien jaar nadat de Ecolution op 16 juli 2010 kennismaakte met het water, begint voor het duurzaamheidsproject van de inmiddels overleden Wubbo Ockels een nieuw avontuur.

Dankzij de subsidie van het Waddenfonds is er financieel geen beletsel meer om de Ecolution om te bouwen tot waterstofschip. ,,Dit is een doorbraak’’, zegt Albert Keizer van NG Shipyards in Lauwersoog.

Keizer begon in 2014 met twee medewerkers aan NG Shipyards. Het aantal medewerkers is in zes jaar tijd fors gegroeid.

NG staat voor Next Generation. Op zijn werf wil Keizer altijd op zoek naar de meest duurzame oplossing. ,,De balans moet terug in ons vak’’, zei hij in 2016. ,,Eerst plaatsten we zonder al te veel na te denken de zwaarst mogelijke motor in een boot. Nu hebben we de boot zo gestroomlijnd dat een lichtere motor volstaat.’’

Stichting Wad Duurzaam

Keizer is vanaf de start van de bouw in 2007 bij de Ecolution betrokken geweest. Ockels bouwde het schip in Groningen vol technische hoogstandje om het in te zetten voor duurzaamheidsprojecten.

Toen het schip na Ockels’ overlijden in 2014 in de versukkeling raakte op Curaçao was hij samen met andere ondernemers snel bereid het schip naar Nederland terug te halen. ,,Joos Ockels, de echtgenote van Wubbo gaf daarop aan dat ze het schip wel wilde verkopen. Na de koop brachten wij het onder in de stichting Wad Duurzaam.’’

Op weg naar een groene haven Lauwersoog werd de Ecolution al snel vaandeldrager voor een vloot op waterstof.

Het geld was alleen een probleem, zegt Keizer. ,,Waterstof is op dit moment nog gruwelijk duur. Maar het kan heel snel goedkoper worden als er schaalvergroting is.’’

De kip en het ei

Het is een kip en ei verhaal, erkent Keizer. Waterstof kan goedkoper als er een markt ontstaat. Maar een markt ontstaat pas als de productie goedkoper wordt.

Keizer: ,,Lauwersoog kan zowel de kip als het ei zijn. We willen in de haven uiteindelijk toe naar een eigen tankstation voor waterstof. Achter de haven komt een zonneweide, we onderzoeken of we de elektriciteit die we daar produceren om kunnen zetten in groene waterstof.’’

De klandizie voor die waterstof ligt in de haven. ,,Stel dat een schip per week 900 kilogram waterstof aan boord neemt. Dat zou aan de pomp een file zijn van 300 auto’s. Als je dan een eigen pomp in de haven hebt, wordt het heel snel rendabel. We hebben uitgerekend dat als er drie of vier viskotters op waterstof gaan varen je al concurrerend bent met diesel. Dan heb je een omslagpunt.’’

Kip en ei in de haven van Lauwersoog: productie van waterstof en een markt. ,,De schepen komen altijd weer terug in de haven.’’ ( lees verder onder de illustratie )

loading

De onderdelen zijn al besteld

Rest een voorname hobbel: de schippers in de haven laten zien dat varen op waterstof probleemloos en rendabel kan.

Een belangrijke taak voor de Ecolution. Het schip staat nu op blokken bij NG Shipyards. ,,Financieel waren de provincie Groningen, Rabobank en Gasunie al aan boord. Met de subsidie van Waddenfonds erbij kunnen we los’’, vertelt Keizer, ,,We hebben de onderdelen al besteld, de machinekamers zijn leeggemaakt. We rekenen erop dat de onderdelen eind deze maand ingebouwd kunnen worden.’’

Ergens in de nazomer hoopt Keizer dat de Ecolution op waterstof kan gaan varen. Dan begint het testen. Zijn er problemen met de opslag van waterstof aan boord, raken leiding verstopt door de bewegingen tijdens het varen, is het betrouwbaar. En niet onbelangrijk: wat is het bereik van een schip met een volle tank waterstof?

Tijd van experimenteren is voorbij

Het is daarom dat Keizer van een doorbraak spreekt. De tijd van experimenteren is voorbij. ,,Nu kunnen we het laten zien. Zo werkt varen op waterstof. Wat is er aan regelgeving nodig? En hoe kun je dat handig bij elkaar brengen, zodat andere schepen ermee uit de voeten kunnen.’’

Keizer verwacht dat een jaar testen voldoende kennis oplevert. Dan wil Lauwersoog doorschakelen naar een tweede waterstofschip: de rondvaartboot. Belangstelling is er. ,,Rijkswaterstaat heeft een onderzoeksopdracht gegeven. De gang zit er nu in.’’

menu