Henk Smid ontwikkelde Variass van een assemblage- in een productieadviesbedrijf

Variass levert producten, ervaring en kennis

Henk Smid ontwikkelde Variass van een assemblage- in een productieadviesbedrijf

Ondernemingen blijven soms onder de radar van het grote publiek. Deze rubriek toont bedrijven waar noorderlingen mooie, opmerkelijke of onverwachte dingen maken.

Is het een productiebedrijf? Jazeker. Maar ook een mede-ontwikkelaar en –ontwerper en een adviesorganisatie. Variass is in de loop der jaren zo breed geworden als de naam stiekem al doet vermoeden. Het houdt zich bezig met het industrialiseren van hightech producten, vooral op het gebied van elektronica en mechatronica. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar als directeur Henk Smid het uitlegt, valt het eigenlijk wel mee. ,,Wij vergroten het succes van onze klanten.’’

Designtool

Dat werkt zo. ,,De kennis en kunde van de afgelopen 25 jaar hebben we gegoten in een designtool. Die tool wordt samen met de ervaring van 130 medewerkers ingezet om producten beter te maken op het gebied van kwaliteit, logistiek, technologie en kosten. Waar het kan, maken we producten modulair, zodat snel op- of afgeschaald kan worden.’’

,,Ik geef vaak het voorbeeld van een product dat gemaakt is met schroefjes van drie verschillende lengtes. Dan moet een productiemedewerker dus uit verschillende bakjes graaien. Dat kost meer tijd en moeite, maar het verhoogt ook de kans op fouten. Wij stellen dan voor het hele apparaat waar het kan met één soort schroefje te maken. Dat is een versimpeld voorbeeld van wat we doen.’’

,,Nu vragen we: waar zitten je kwaliteitsproblemen in de markt? Laat ons je product eens analyseren.’’ Het liefst maken Smid en de zijnen het product ook echt voor of samen met de klant. ,,We evolueren steeds meer in adviseur, maar we zijn nog altijd fabrikant.’’ In Veendam, of op de locatie in Drachten, waar de samengestelde producten voor onder meer de medische markt van de band rollen. Het maakwerk is van oorsprong de core business van het bedrijf, dat dik een kwart eeuw geleden ontstond vanuit een management buy-out door Smid. Een assemblagebedrijf in elektronische producten was het toen. Niet meer en niet minder.

,,De wereld verandert continu. Wij voelden aan dat steeds meer bedrijven een deel van, of het hele productieproces uit handen wilden geven, van begin tot eind. Daar hebben we op ingespeeld. Het liefst denken we vanaf het begin mee met de ontwikkeling van een product. We maken dingen voor onze klanten, maar leveren tegenwoordig ook vooral kennis. Over hoe een product efficiënt gemaakt kan worden bijvoorbeeld.’’

Drie doelgebieden

Variass begeeft zich in drie doelgebieden: de medische wereld, defensie en industrie. Het maakt navigatieapparatuur voor legervoertuigen, maar ook onderdelen van röntgenapparatuur, apparaatjes voor klimaatbeheersing in industriële omgevingen. Heel divers. Variass staat voor Variabele Assemblage. Die naam wordt nog altijd eer aangedaan. Dat blijkt ook uit het aantal leveranciers, 350, en uit het aantal onderdelen: 15.000.

Waarde toevoegen aan producten van klanten, de kwaliteit verhogen. Daar gaat het om. En dat is overal te ademen in het fabrieksgebouw. Klinisch schoon is het er. De medewerkers dragen antistatische kleding en schoenen om verstoring in de werking van producten te voorkomen. Onder de vloer liggen koperen draden voor datzelfde doel. En getest wordt er. Heel veel en heel vaak.

,,Dat doen we op verschillende momenten in het productieproces. Zo voorkomen we dat we pas aan het eind producten moeten onderzoeken op zoek naar een eventueel probleem. Maar we leren er vooral veel van. Door analyses ontdekken we op welke plekken er vaker dan gemiddeld iets misgaat. Bij het solderen van een specifiek chipje op een printplaat bijvoorbeeld. En daar kunnen we in het productieproces dus weer rekening houden.’’

Hoge normen

Variass legt zichzelf hoge normen op. ,,Dat is de enige manier om als productiebedrijf in West-Europa te overleven.’’ Dat lukt heel aardig. Afgelopen jaren groeide het bedrijf jaarlijks gemiddeld met 10 procent. ,,We moeten blijven innoveren en steeds nadenken hoe het efficiënter kan. Precies wat we onze klanten adviseren.’’

loading  

Tips? Mail economie@dvhn.nl

menu