Via Groningse Parkos parkeren bij 50 Europese vliegvelden (Australië volgt)

Honderdduizenden Europeanen parkeren hun auto bij vliegvelden via een Groningse kantoortuin. Internetaanbieder Parkos heeft parkeerplekken bij vijftig Europese vliegvelden. Daar blijft het niet bij. Komende week wordt Australie ontsloten, volgend voorjaar de VS.

Vanuit hun ervaringen op een reisweblog, zagen Arne Bos en compagnon Peter Bosma vier jaar geleden kansen op de parkeermarkt bij vliegvelden waar een groeiend aantal alternatieve aanbieders de concurrentie aanging met de prijzige officiele P-plekken.

Bos: ,,De officiele plekken waren soms drie keer duurder dan het ticket dat je had gekocht. Onder de alternatieve aanbieders zitten veel bedrijven die het goed willen doen, maar een aantal rotte appelen is er zeker. Wij zagen kansen om via internet goede parkeergelegenheid aan te bieden.’’

Goed in internet

Met aanbieders die de twee al kenden van het reisweblog gingen ze op zoek naar samenwerking. ,,Parkeerbedrijven zijn goed in parkeren, maar minder goed in internet. Dat zijn wij wel.’’

Toen ze het gat in de markt hadden, bouwden ze in twee dagen een site. ,,Heel bleu allemaal. We hadden een formuliertje met data en prijzen en daarna een formulier om te boeken’’, vertelt Bos.

,,We hadden om de dag dienst. Dat betekende tien keer per dag inloggen op de database om te zien of er klanten waren. Zo ja, inloggen bij Ideal om te zien of er betaald was. Zo ja, bevestiging sturen naar de klant en een mail naar de aanbieder om te zeggen dat er een klant aan zit te komen.’’

De twee wilden rond Schiphol een compleet aanbod van parkeren aanbieden (overdekt, open lucht, valet parkeren of shuttle parkeren). Ze legden daarom vijf parkeeraanbieders rond de luchthaven vast op platform parkos.nl.

Concurrentie

Of er dan niet al heel veel anderen waren met hetzelfde idee als Parkos? ,,Jawel, maar die doen het anders. Die sluizen direct door naar de aanbieder waar de klant zelf kan reserveren. Wij maken zelf de reservering en zijn dus ook verantwoordelijk voor de prijzen.’’

De formule sloeg aan. ,,We leverden zoveel parkeerders dat onze aanbieders het niet bij konden benen. Twee jaar geleden in de Meivakantie zaten we vol. Was er geen aanbod meer. Nu hebben we bij Schiphol dertien parkeeraanbieders.’’

In de tussentijd was Parkos al uitgebreid naar vliegveld Eindhoven. ,,We zagen de reserveringen groeien en dachten ‘we moeten nu doorpakken’.’’ Parkos heeft nu plek bij alle Nederlandse vliegvelden. Behalve Eelde. ,,Ja, Eelde. Dat willen we wel heel graag zodat we kunnen zeggen dat we alle vliegvelden hebben, maar Eelde is gewoon niet heel groot als het om parkeren gaat.’’

Miljoen reserveringen

En om grote getallen gaat het inmiddels wel bij Parkos. Honderdduizenden mensen in Europa reserveren een parkeerplek via de Groningse website. De Groningers werken samen met parkeeraanbieders bij vijftig luchthavens. ,,We zijn eerst uitgebreid naar Duitsland en Belgie. Italie was daarna de eerste grote stap.’’

Bij elke uitbreiding zoekt Parkos eerst een medewerker voor het land in kwestie. Iemand die het land goed kent en de taal volledig beheerst. Liefst een native speaker. ,,Deze mensen zoeken in het bewuste land de parkeeraanbieders en proberen die aan Parkos te binden. Daarna werken ze op het kantoor in Groningen, en gaan een aantal keer per jaar op reis naar ‘hun’ land om de aanbieders op te zoeken.’’

Vertrouwen

Zo ontstaat een netwerk van parkeeraanbieders. Vertrouwen is daarbij een essentieel punt. Je auto dagen of weken achterlaten bij een vliegveld, dat moet veilig zijn. Of dat nu bij vliegveld Eindhoven, Malpensa of Arlanda is.

,,Klopt’’, zegt Bos, ,,het vertrouwen is van groot belang. Ook wij moeten erop vertrouwen dat de aanbieder goed met de klanten omgaat. Maar daarvoor hebben we ook een systeem van reviews waarbij we de klant steeds vragen of alles goed is gegaan. Daar zitten we echt bovenop en de parkeeraanbieder weet dat. Gaan er zaken bij een aanbieder echt goed fout, dan stoppen we met die aanbieder.’’

En die aanbieder voelt dat direct. Bos wil geen getallen noemen, ,,maar ga er vanuit dat we een substantieel aantal klanten aanbrengen bij onze aanbieders. Volgend jaar willen we een miljoen reserveringen halen.’’

Hoe? ,,Bijvoorbeeld door uit te breiden naar Australie. De contracten zijn inmiddels getekend. We hopen komende week de eerste reserveringen te kunnen doen. Bij Pink Elephant parking in Melbourne. We willen daarna naar Sydney, Perth, Gold Coast en Brisbane. Daarnaast willen we een medewerker vastleggen voor de VS. We verwachten in het voorjaar parkeerplekken aan te bieden bij vliegvelden aan de Amerikaanse westkust.’’

Verder groeien kan

In vier jaar tijd is een Gronings tweemansbedrijfje een grote jongen geworden, beseft Bos. Met zeventien medewerkers en parkeerlocaties over bijna de hele wereld.

Of er nog groei mogelijk is? ,,Ja, ik wil niet arrogant zijn, maar ik denk dat we nog veel meer kunnen. We richten ons nu bijvoorbeeld alleen op de particuliere reiziger, doen niks met de zakelijke markt. Grote bedrijven als Philips of Unilever hebben medewerkers die de hele wereld overvliegen. Die zouden we prima aan ons kunnen binden voor parkeerplekken. We kunnen verder en willen verder.’’

Vlaming vertaalt het Nederlands

Dat Parkos internationaal graag werkt met mensen die het land en de taal goed kennen of er vandaan komen, is niet zomaar.

Uiteraard is de taal van groot belang in het contact met de parkeeraanbieders of het lezen van de reviews. ,,Maar we willen ook graag zo lokaal mogelijk zijn. Een Australier die op een website een parkeerplaats reserveert moet je op zijn Australisch benaderen. Dat vraagt een ‘andere’ Engelse taal. Dan moet je niet praten over car parking, want dat zeggen ze niet. Ze zeggen parking lot.

We hebben zelfs een Vlaamse freelancer in dienst die Nederlands omzet in het Vlaams, want je zegt in Belgie niet ‘zo kom je bij de parkeerplaats’, je zegt ‘zo geraakt u bij de parkeerplaats.’’

Vanwege de lokale benadering ook is er niet een parkos.nl met vijftig Europese luchthavens. De Italiaanse parkeerder kijkt op parkos.it, de Spanjaard op .es, voor elk land een eigen site.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.