Een bom is ingeslagen door het faillissement van de bekende reisbureaureus D-reizen. De 285 winkels blijven dicht. Twee curatoren buigen zich vanaf woensdag over de administratie, de schulden, de financiën en (later) de afwikkeling van de schade. Ook een mogelijke doorstart of boedelverkoop wordt onderzocht.

Door de coronacrisis zijn er voor tientallen miljoenen aan D-reizen-vouchers uitgegeven door geschrapte vakanties en vluchten in 2020. Ook staan er voor miljoenen aan nieuwe boekingen voor aankomende zomer uit. Veel klanten met een voucher of vooruitbetaling zijn in paniek.

Wat moet ik doen als ik dit jaar op reis zou gaan via D-reizen?

Toeristen die een vakantie bij D-reizen hebben geboekt voor deze zomer of daarna die niet is geannuleerd, hoeven niet bang te zijn dat ze hun geld kwijt zijn. De touroperators waarvoor D-reizen bemiddelde, zullen de reizen in overleg met garantiefonds SGR zoveel mogelijk uitvoeren, waarbij de (rest)betalingen rechtstreeks naar hen gaan. D-reizen als bemiddelaar en doorverkoper valt er dan tussenuit.

Mocht een vakantie dit jaar toch door corona geschrapt moeten worden, dan krijgt de reiziger binnen twee weken zijn geld terug van de reisorganisatie. Bij een eventueel nieuw bankroet komt SGR in actie om reizigers schadeloos te stellen.

Wat moet ik doen als ik een voucher van D-reizen heb?

Geen zorgen. Omdat D-reizen is aangesloten bij garantiefonds SGR, zijn ook die tegoedbonnen gedekt. SGR-directeur Erik-Jan Reuver benadrukt dat iedereen zijn geld terugkrijgt, mits het om een pakketvakantie gaat, verzorgd door (ANVR-)touroperators als TUI en Corendon. Reizen samengesteld uit aparte onderdelen vallen vaak buiten de boot.

„De consument is beschermd, maar moet nog even geduld hebben. Zodra we via de curatoren de D-reizen-administratie hebben onderzocht, zetten we op een rijtje wie recht heeft op vergoeding. Die klanten krijgen van ons bericht en kunnen dan hun claims indienen”, aldus Reuver, die verwijst naar actuele informatie op de website sgr.nl. Individuele vragen per telefoon en e-mail worden door de drukte niet beantwoord.

Zijn alle tegoedbonnen van D-reizen gedekt?

Helaas niet allemaal. Zo zijn uitgegeven vouchers voor losse vliegtickets niet gedekt door het garantiefonds. Wie die van D-reizen heeft gekregen, kan rechtstreeks terecht bij de vliegmaatschappijen. Die zijn verplicht het geld terug te betalen aan de reiziger, ook al is het eerder aan D-reizen teruggestort na annulering van de vlucht. Toezichthouder ACM heeft onlangs nog eens bepaald dat de luchtvaart het aanspreekpunt is.

„Dat wordt een lange strijd met getouwtrek tussen curatoren en maatschappijen”, zegt directeur Hendrik Noorderhaven van incassobureau EUclaim. „Er zijn tientallen miljoenen euro’s verdwenen. Schandalig dat D-reizen dat reizigersgeld heeft achtergehouden. Wij gaan de rechter inschakelen om dat bij de luchtvaart terug te halen, nu D-reizen failliet is.”

Ik wacht al zo lang op mijn geld. Hoe lang nog?

Reken op meerdere weken. Het is een hele uitzoekerij van curatoren en garantiefonds om te bepalen welke soorten vouchers er zijn verstrekt en wat er precies aan wie is betaald. Als een geboekte vakantie in 2021 nog niet door corona is geannuleerd, kan de reis alsnog doorgaan met de hulp van de SGR. „Waar we kunnen, zullen we de consument helpen, daar zijn we voor”, stelt Reuver.

De SGR heeft volgens hem circa 100 miljoen in kas om toeristen schadeloos te stellen bij een bankroet, in coronatijd aangevuld met 150 miljoen waarborg van de overheid. „Daarnaast hebben we nog de bankgaranties waaruit we kunnen putten, ook van D-reizen”, laat Reuver weten.

Wat is de rol van het voucherfonds met 400 miljoen?

Dat heeft hier niets mee te maken. Dat zijn staatsleningen voor reisbedrijven om na een jaar geld terug te betalen aan hun klanten die een tegoedbon bezitten. Als een aanbieder in gebreke blijft, kan die voucher ook bij de SGR worden geclaimd. Bij een faillissement gelden die leningen niet meer. Dan treedt dat andere fonds, het garantiefonds, in werking.

Verwarrend is dat beide fondsen worden beheerd door de SGR. Onduidelijk zijn ook de geldstromen van D-reizen naar de touroperators. Die hebben meestal geen klantbetalingen van D-reizen ontvangen. Daar gaan de curatoren nu over. Ook de SGR zal zo nodig verhaal gaan halen bij reisorganisaties, als de schade in kaart is gebracht. Een complexe zaak, waarover juristen zich al buigen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Coronavirus