Voor 3 euro lolgarantie

Ai, tentstokken vergeten. Op het Vlielandse festival Into The Great Wide Open konden vrijwilligers zich voor 3 euro verzekeren tegen lolverlies. Univé keek mee met het experiment van de Groningse ondernemer Ronald Mulder.

Elk festival heeft honderden vrijwilligers. Into The Great Wide Open (6000 bezoekers) heeft er 680. Voor hen bedacht de Groningse ondernemers-adviseur Ronald Mulde de sociale festivalverzekering Festihulp. Die biedt bij pech meteen praktische hulp, zodat de polishouder door kan met lol maken. Zestig vrijwilligers legden 3 euro in via de app van de financiële start-up Bunq. In de pot zat dus 180 euro.

Plus 500 euro van Univé. In ruil mocht Evelyn Osinga namens de coöperatieve verzekeraar meekijken met de proef. Evelyn maakt deel uit van Univé’s innovatieplatform, een kweekvijver van nieuwe ideeën en inzichten.

Ze zag in drie dagen 100 euro opgemaakt worden. Mulder verstrekte warme truien, regelde vervanging van een lek luchtbed, leende twee mobieltjes uit, stelde zijn computer beschikbaar en zorgde ervoor dat iemand van de wal vergeten tentstokken meenam naar het eiland.

Wat viel je op?

,,De polisvoorwaarden waren slechts twee zinnetjes: ‘Als er wat gebeurt, gaan we samen met jou in redelijkheid een oplossing zoeken. Doel: een prettig vervolg’. Het is spannend om te zien hoe dat werkt, vertrouwen op redelijkheid. In het geval van de vergeten tentstokken kan je redeneren: dat is geen pech, maar nalatigheid, dus geen hulp. Aan de andere kant: het is fijn om te helpen en het kon bijna kosteloos.’’

Zijn er ook claims afgewezen?

,,In de whatsapp-groep werd schade gemeld door iemand die geen Festihulp-verzekering had afgesloten. Dan moet je strikt zijn, anders is het niet eerlijk tegenover ander deelnemers aan de onderlinge verzekering.’’

Wat viel er voor Univé te leren?

,,We proberen te ontdekken welke nieuwe rollen we kunnen spelen. Hoe kunnen we aansluiting houden bij ontwikkelingen in de markt en bij onze klanten? Onze verdienmodellen staan onder druk (zie blokje). Je ziet dat veel verzekeraars oplossingen in technologie zoeken. Wij kijken ook naar sociale innovatie. Begin dit jaar zijn we een innovatieplatform gestart dat experimenten volgt of opzet. Een festival is een mooie manier om heel snel inzicht te krijgen in de manier waarop nieuwe diensten functioneren. Het is een mini-maatschappij.’’

Waar heb je specifiek op gelet?

,,We willen bijvoorbeeld weten hoe goed polishouders elkaar kennen. Uit ervaringen met broodfondsen van zzp’ers weten we dat elkaar kennen lastig kan zijn: je wilt niet dat uitkeringsbeslissingen vriendschappen op het spel zetten. Op Vlieland kenden ze elkaar niet, maar ze vormden wel een gelijkgestemde groep. Dat is gunstig voor dit type verzekering. De omvang is voor ons ook van belang: 60 deelnemers op een potentieel van 800 is goed te hanteren. Men was bereid elkaar onderling om hulp te vragen en te helpen. Dus ook zonder tussenkomst van de verzekeraar.

De vraag is hoe je dit model kan vertalen naar een grotere groep, bijvoorbeeld naar alle festivalgangers. Waar ligt de grens? Wanneer wordt zo’n groep te divers? In dit specifieke geval geldt dat Vlieland-gangers meestal zelf wel een aardige financiële buffer hebben om pech op te vangen.’’

Vallen er al nieuwe rollen voor de klassieke verzekeraar te destilleren? Nieuwe verdienmodellen wellicht?

,,Je kunt je voorstellen dat het goed is wanneer er op de achtergrond een onafhankelijke partij met juridische expertise klaar staat die in tweede instantie naar schadeclaims kan kijken. In moeilijke gevallen. Onze kennis kan ook van pas komen bij het bepalen van premies en schadebedragen. Daar hebben we modellen voor.

Een rol als herverzekeraar zou ook iets kunnen zijn. Broodfondsen zouden wellicht een deel van hun risico bij ons kunnen leggen. Maar festivals ook. Je ziet dat festivals terughoudend begroten omdat ze zeer afhankelijk zijn van het weer. Slecht weer betekent minder bieromzet, betekent lagere inkomsten. Bij goed weer schiet de bierverkoop omhoog en is er veel meer bestedingscapaciteit.

Uit voorzichtigheid wordt die niet benut. Vooral de kleinere festivals kampen daarmee. Daar kunnen we misschien iets betekenen.’’

Heeft Festihulp potentie?

,,Dat geloof ik zeker. Festivals zijn enorm in opmars en doen een groot beroep op vrijwilligers. Het zou best een idee kunnen zijn wanneer de organisatie een service als Festihulp als tegenprestatie regelt.’’

Wat is er gebeurd met de 80 euro die over was?

,,Iedereen heeft uiteindelijk zijn volledige inleg teruggekregen. Als dank voor het meedoen aan de pilot.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.