Vracht vanuit Coevorden per spoor naar China

Een containerterminal onderweg in Kazachstan.

Coevorden krijgt een rechtstreekse spoorverbinding voor vrachtvervoer met China. De nieuwe vrachtlijn van Graaco uit Coevorden gaat C2C heten, ofwel Coevorden to China.

Coevorden beschikt over een railterminal (200.000 m2) die door de Duitse spoorwegmaatschappij Bentheimer Eisenbahn ontsloten wordt via het Duitse spoorwegennet. Er is daar vandaan al een vrachtverbinding met Zweden.

Spoorlijn van 11.000 kilometer

Graaco-directeur Ben Blog zag de mogelijkheden van de China-route toen de Chinezen twee jaar geleden de Nieuwe Zijderoute openden. Dat is een spoorlijn van 11.000 kilometer vanaf drie plekken in China naar Europa. Het vervoer per trein duurt ongeveer 20 dagen korter dan per schip.

Volgens Blog is de route ook duurzamer. Blog: ,,En het wordt goedkoper naarmate de producten verder het binnenland in moeten. Het gaat er uiteindelijk ook om hoe snel je je spullen ter plekke wilt hebben.’’

Nieuwe Zijderoute sterk wapen China

Tot duvser hebben alleen Rotterdam en Tilburg een rechtstreekse verbinding per spoor met China. De treinen vanuit Coevorden lopen via Duisburg.

De Nieuwe Zijderoute is misschien wel een van de sterkste wapens van China om een meer dominante rol in de wereld af te dwingen. Steeds meer bedrijven en lokaties haken aan bij het project dat 1000 miljard, ofwel 1 biljoen, dollar heeft gekost.

De route naar Europa is een paar jaar operationeel. China heeft zich via enorme investeringen in Europese infrastructuur betere verbindingen met Europa verschaft. Dat ligt gevoelig want wie de Chinezen niet kan betalen, valt wellicht buiten de boot. En waar de routes tot dusver, via zee, via ondermeer Rotterdam Europa in gingen, daar gaan de spullen nu via Polen Europa in. En daarmee is Rotterdam nie langer de ‘Gateway to Europe’ (poort naar Europa).

Kosten tussen 4 en 8 biljoen dollar

De Nieuwe Zijderoute heeft alles te maken met de ontwikkelingsroute die China voor zichzelf uitgestippeld heeft. Spoor- en wegvervoer, maar ook maritiem transport, autowegen en pijpleidingen spelen daarin een rol. De strategie heet One Belt, One Road (Obor), ofwel Een Gordel, Een Weg. Routes naar Afrika, Azië, Europa en Latijns-Amerka zijn onderdeel van dit plan. De verwachting is dat het complete plan tussen 4 en 8 biljoen dollar zal kosten. China wil op die manier over de hele wereld grondstoffen veilig stellen en nieuwe markten te openen.

Ben Blog van Graaco is afgelopen jaar in China geweest omzich te oriënteren op de Coevorden-verbinding met China. ,,Je ziet dan met eigen ogen wat voor immense stappen daar zijn gezet’’, vertelt hij. Er zijn meer partijen in Noord-Nederland die spullen via de route ophalen of wegbrengen. Een partij als Wagenborg uit Delfzijl is betrokken bij New Silkway Logistics en dat verkoopt containerruimte op de route. Graaco heeft straks als enige een eigen verbinding in Noord-Nederland.

Trein duurt vijftien dagen

Het spoortransport levert Graaco tal van voordelen op, zegt Blog. Hij verwacht dat het spoortransport in het algemeen effect zal hebben op het scheepvaartverkeer naar China. Blog: ,,Het effect zal ook merkbaar zijn voor de haven van Rotterdam en voor Schiphol. Maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. We praten over immense volumes aan vracht en daarom zal scheepvaart ook heel goed naast spoor kunnen.’’ Per schip zijn de spullen gauw vijf weken onderweg, met de trein duurt de tocht ongeveer vijftien dagen.

Tot dusver gaan er meer spullen vanuit China naar Europa dan omgekeerd. Dat heeft ook te maken met de immense overproductie waarmee China kampt. De belangrijkste goederen die vanuit Europa naar China gaan zijn melkpoeder (Friesland), chocola, wijn en statussymbolen als Landrover en Bentley. Verladers adviseren vooral kostbare goederen via de trein te transporteren. Ze zijn dan korter onderweg en dus lopen ze kortere tijd risico.

Kopen van invloed

China koopt via de eigen investeringsbanken ook invloed in allelei landen. Er worden namelijk grote leningen verstrekt aan de parterlanden aan de route. Daarnaast maken steeds meer grote partijen gebruik van de Nieuwe Zijderoute, waardoor de impact aleen maar toeneemt.

De South China Morning Post heeft een animatie gemaakt van de Nieuwe Zijderoute. Klik hier om die te bekijken .

menu