Wat merken bedrijven van een Brexit?

Mochten de Britten donderdag stemmen voor een vertrek uit de Europese Unie, dan heeft dat gevolgen voor ondernemers die veel handelen met het eiland. Een overzicht:

Administratieve rompslomp

Er zal voor bedrijven veel administratieve rompslomp bij komen. Bedrijven moeten uitklaringspapieren regelen, daarmee geven ze precies aan wat ze exporteren en of ze mogen leveren. Ook moeten er grensdocumenten komen, waardoor transporteurs iedere keer bij de douane een stempel moeten halen.

Grenscontroles

Transportbedrijven zullen hun schema’s aan moeten passen, omdat ze veel langer stilstaan bij de grens. De vrachtwagens van transportbedrijf Koning & Drenth uit Beerta maken regelmatig de oversteek. Gerrit Staalduinen van het bedrijf verwacht dat de kosten omhoog gaan. ,,Aan wachttijden en handelingen kost dat toch gauw 150 euro per keer.”

Het is een probleem waar transporteurs nu ook al zo nu en dan mee te maken hebben, vertelt Fokko Belga van Belga Transport in Roden. ,,Er is bij de grens de laatste jaren al steeds oponthoud, want steekproefsgewijs worden vrachtwagens gecontroleerd. Dat kost best veel geld. En schema’s raken in de war.”

Onzekere koers

De koers van de Engelse pond hangt, na een Brexit, af van de verhouding tussen onder meer de Britse en Europese economie. De gevolgen van een Brexit op de Britse economie zijn echter hoogst onzeker. In sommige prognoses wordt gesproken van een waardedaling van 30 procent. Voor ondernemers betekent dit, dat hun bestaande opdrachten opeens 30 procent minder waard zijn.

Sommige ondernemers laten zich voor de zekerheid enkel nog uitbetalen in euro’s. Drukker Royal Hoitsema uit Groningen trok zich zelfs terug uit een order omdat de opdrachtgever alleen in ponden wilde betalen. Directeur Fred Sterk: ,,We hebben gezegd dat we deze order uitstellen tot na het Brexit-referendum.”

Meer Britse export

Als de koers van de pond daalt, is dat gunstig voor de export van de Britten. Door de gunstige wisselkoers kunnen ondernemers in Europa dus ook goedkoper Britse goederen importeren. Dat kan goed zijn voor transporteurs uit Europa. Ook toeristen profiteren, een vakantie in Engeland zal veel goedkoper worden.

Minder Britse import

Omgekeerd zal voor de Britten alles wat ze van de andere kant van het Kanaal halen, duurder worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor Stopaq uit Stadskanaal dat tape levert dat gebruikt wordt in de olie- en gasindustrie. ,,Het leven zal daar veel duurder worden”, vreest Stopaq-directeur Frits Doddema.

Het eiland leunt zwaar op de import van goederen en produceert zelf weinig. Hans Kremer van Kremer Zand en Grind uit Emmen vreest een Brexit daarom niet. Hij levert zand aan water- en spoorbedrijven dat niet in Engeland gedolven kan worden. ,,Ze hebben mij en m’n zand nodig, dus mijn handel gaat altijd door.”

Duizelt het u? In dit filmpje legt John Olliver haarfijn uit wat de gevolgen van een Brexit zijn voor de Britten:

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.