Webwinkel groeit sneller dan fysieke winkel

Webshops groeien veel sneller dan fysieke winkels. De omzet van shops op internet lag in de eerste elf maanden van 2015 bijna 17 procent hoger dan in dezelfde periode in 2014. Detailhandel in winkelstraten groeide in dezelfde periode met 1 procent. Maar de grote winnaar zijn de bedrijven die het allebei doen, die zowel op het internet als in levenden lijve verkopen. Hun omzet groeide in een jaar tijd met bijna 25 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft die cijfers woensdag bekendgemaakt. Het aantal webwinkels is in de afgelopen jaren bijna verzesvoudigd, van ruim 5000 in 2007 naar bijna 30.000 vorig jaar. Het aantal fysieke winkels is juist gedaald van ruim 80.000 in 2010 naar bijna 74.000 vorig jaar. Het voordeel voor webwinkels is dat ze minder geld kwijt zijn aan medewerkers en aan huisvesting. Het kost ze 11,5 procent van de totale omzet. Bij winkels is dat twee keer zo veel.

Van alle webwinkels verkoopt een kwart kleren. Ongeveer 16 procent biedt huis- en tuinartikelen aan. Verder richten ze zich bijvoorbeeld op eten en drinken (8 procent), elektronica (6 procent) en boeken, cd en dvd (2 procent).

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.