Weg van bio-asfalt uit houtsnippers in Groninger havens

De Eemshaven. Foto: Jan Zeeman

Op het terrein van Groningen Seaports wordt eind dit jaar een weg aangelegd die deels is gemaakt van houtsnippers. Het gaat om een proef waarbij Avantium en wegenbouwbedrijf Roelofs Groep betrokken zijn.

Avantium opende in 2018 in Delfzijl een proeffabriek voor de productie van industriële suikers en lignine uit houtsnippers.

Lignine vervangt bitumen

De suikers kunnen de olie vervangen in de productie van petflessen of tapijt. De lignine die overblijft, kan ingezet worden voor het genereren van energie.

Maar de lignine kan ook voor andere doeleinden worden ingezet. Avantium kreeg een subsidie van een half miljoen om lignine te gebruiken voor de ontwikkeling van bio-asfalt.

Uitstoot CO2 naar beneden

In dat bio-asfalt vervangt de lignine deels het bitumen dat afkomstig is van aardolie. De wegenbouw kan daardoor vergroenen en besparen op het gebruik van fossiele brandstoffen. De uitstoot van CO2 gaat naar beneden.

De lignine die afkomstig is uit Avantiums proeffabriek vervangt een deel van het bitumen in het asfalt. De weg wordt vervolgens op de gebruikelijk manier aangelegd.

Wegenbouwer Roelofs en Groningen Seaports zijn nog op zoek naar een geschikt weggedeelte in de haven. Als de weg er ligt, wordt bekeken hoe de bio-weg zich houdt in vergelijking met reguliere asfaltwegen.

Zeeland en Wageningen

Het is niet voor het eerst dat in Nederland van bio-asfalt wordt gebruikt. De eerste weg werd in 2015 in Zeeland aangelegd. De weg op een bedrijventerrein functioneerde drie jaar later naar behoren.

In Zeeland zijn nu dertien wegvakken met bio-asfalt gemaakt. Er bestaan plannen om een onderlaag te ontwikkelen die volledig circulair is, dus zonder bitumen.

Op de campus van Wageningen University ging in 2017 een fietspad van bio-asfalt open. Daarbij zijn drie types lignine gebruikt. Twee soorten zijn afkomstig uit de papierindustrie, een derde soort is afkomstig van stro.

Commerciële fabriek

Avantium maakte begin dit jaar bekend dat het na de proeffabriek een fabriek wil bouwen die op commerciële basis gaat produceren. Ook deze fabriek, die volgens de planning in 2023 open gaat, komt in Delfzijl.

menu