Albert Keizer: ,,De balans moet terug in ons vak." FOTO JAN ZEEMAN

Werf voor de toekomst

Albert Keizer: ,,De balans moet terug in ons vak." FOTO JAN ZEEMAN

Groter en sterker? NG Shipyards op Lauwersoog gooit het roer om. Slimmer en zuiniger is zijn motto voor de komende Hiswa.

Het is de fourwheeldrive onder de boten vindt Albert Keizer van NG Shipyards, kijkend naar het pas voltooide jacht - 15,5 meter, hoge snelheid, zeewaardig - op zijn werf in Lauwersoog. ,,De mensen die zo’n boot kopen, komen ook vaak aanrijden in een fourwheeldrive.’’

NG Shipyards begon twee jaar geleden op de verlengde kade in Lauwersoog. Met twee werknemers. Inmiddels werken er zeventien man. Scheepsreparatie, scheepsbouw, scheepsverkoop en een scheepslift op één locatie. Een gouden greep, zo lijkt het.

Duurzaam

Het eerste nieuwbouwjacht voor een particulier gaat de ‘natte’ Hiswa, die dinsdag in Amsterdam begint. Een boot van een paar miljoen, karakteristiek van vorm, zonder overdadige luxe. Keizer: ,,Het is een boot voor de liefhebber. Hij doet wat ‘ie moet doen. Vandaar de vergelijking met een fourwheeldrive.’’

Maar het is niet alleen de vorm die doet denken aan de werkboten voor loodsen en hydrografiebedrijven als Geo Plus. Want, zo vertelt Keizer, het vaartuig heeft een motor met een veel geringer vermogen dan in het verleden zou zijn ingebouwd. ,,De balans moet terug in ons vak. We kijken daarom altijd naar de meest duurzame oplossing. Eerder werd, zonder dat er goed over nagedacht werd, de zwaarst mogelijke motor geplaatst. Nu hebben we de vorm van de boot zo gestroomlijnd dat een lichtere motor volstaat.’’

NG staat voor Next Generation. Keizer: ,,Mijn kinderen moeten met het bedrijf verder kunnen en moeten ook verder in deze wereld. Ik kijk daarom ook altijd of er een volgende stap is te maken. Doorontwikkelen. En kijken naar de toekomst.’’

Zo is Keizer een warm pleitbezorger van waterstof als brandstof voor schepen. De hele garnalenvloot in Lauwersoog kan volgens hem op waterstof draaien. Het is nog veel goedkoper dan diesel. Waterstof is zijn stokpaardje. Hij is betrokken bij WadDuurzaam dat zich heeft ontfermd over de Ecolution, het zeilschip van wijlen Wubbo Ockels dat volgepropt zit met duurzame technieken en toepassingen.

Voltreffer

Een werf als NG Shipyards wilde Keizer zo graag opzetten dat hij huis en haard verkocht om financiën vrij te maken voor dit project. Hij vond een welwillende financier in Hendrik Nienhuis (oud-Heiploeg). Keizer nam flink wat jaren ervaring mee bij No Limit Ships in Groningen. Daar maakte hij van nabij de bouw van de Ecolution mee.

Het loopt goed in Lauwersoog, stelt Keizer. Het nieuwbouwjacht dat in de lift hangt en naar de Hiswa gaat, kon wel eens een voltreffer zijn. Zonder reclame te hoeven maken zijn er al drie kandidaat kopers die er graag een proefvaart mee willen maken.

NG Shipyards heeft zeer welbewust de locatie ingericht. Zo is er een scheepslift die boten tot 250 ton kan tillen. Die is afgestemd op het aanbod van schepen in de buurt. Veel zeezeilers doen Lauwersoog aan. En dan moet je alles kunnen bieden, vindt Keizer. Maar ook is er het windmolenpark op zee boven Schiermonnikoog. Daar worden catamaran-achtige schepen voor onderhoud ingezet en die wil Keizer met de lift ook kunnen bedienen.

De werfbaas: ,,Wat we hier doen is heel breed. We repareren ook schepen voor zeebodem-onderzoek. Als zo’n schip in Dubai een probleem heeft, vliegen we er meteen heen. Het gaat vaak om kleine schepen met grote projecten erachter. Zo’n schip kan geen uur te lang stil liggen want het kost dan enorm veel geld.’’

Grote klanten

Een schip dat de zeebodem onderzoekt, kan ook meten of een baggeraar exact tot de gewenste diepte heeft gebaggerd, licht Keizer toe. ,,Als dat niet gemeten kan worden, moet de baggeraar stoppen. Op zo’n moment ligt een heel project stil. Dat zijn dan immense kosten.’’

NG Shipyards heeft inmiddels grote klanten, zoals het Loodswezen, Jan de Nul, Braveheart en GeoPlus. Vanuit die beroepsmarkt probeert de werf ook de recreatiemarkt te bedienen. Recent stond Keizer als enige West-Europeaan op een botenbeurs in Moskou. Het leverde hem een opdracht op.

Keizer: ,,Ik zit nu zeventien jaar in de scheepsbouw en heb geleerd me te verplaatsen in de positie van de klant. Ik doe een cursus hydrografie en een cursus Russisch als ik klanten met die achtergrond heb. Je moet wel, want als je niet verkoopt, leef je niet. Ik ben een echte techneut, maar ik heb wel geleerd te verkopen.’’

menu