Zalando en MS, twee werelden in retail

Op de dag dat Zalando imposante groeicijfers laat zien, gaat MS Mode failliet. Het samenvallen van dit soort feiten zegt iets over de veranderingen in de retail-branche.

Beide gegevens hebben niet rechtstreeks invloed op elkaar, want Zalando beweegt zich in een heel ander segment dan MS Mode. Zalando richt zich vooral op mode voor jongeren, want die bedienen zich uitbundig van internet als het om aankopen gaat. MS Mode richtte zich op de wat vollere vrouw en deed dat ‘ouderwets’ via winkels. Generatieverschillen zijn er zeker.

De kracht van Zalando is allereerst dat deze webshop al zijn klanten door en door kent. Want wie iets heeft gekocht of bekeken, laat een spoor op internet achter waar Zalando wel raad mee weet. De modewebwinkel kan zo heel gericht aanbiedingen doen.

Doordat Zalando rechtstreeks zaken doet met de klant – niet via groothandels of winkels – hoeft de marge met minder partijen te worden gedeeld en kunnen er aantrekkelijke prijzen worden berekend. Het aanbod van Zalando is actueel en bovendien maakt deze gigant het makkelijk om aankopen weer terug te sturen.

Wie voor webwinkels als Zalando kiest, moet accepteren dat het winkelaanbod in de eigen buurt eronder lijdt. In die zin hebben winkelketens als MS Mode last van webshops. Maar bij MS Mode speelden nog tal van andere zaken. De keten had te weinig vlees op de botten om een tegenvallende winterverkoop op te vangen.

Eigenaar Ronald Kahn had niet de financiële ruimte in de eigen portemonnee om bij te springen en misschien voelde hij er ook wel niets meer voor, omdat de formule op termijn niet meer levensvatbaar is te krijgen. Kijk daarvoor alleen maar naar de talrijke retail-faillissementen afgelopen jaar: V&D, Scapino, Perry Sport en ga zo maar door.

MS Mode (Groningen, Delfzijl, Hoogezand, Veendam, Winschoten, Stadskanaal, Assen, Emmen, Meppel en Hoogeveen) sluit de poorten, er komen in Nederland 660 mensen op straat. Tegelijkertijd meldt Zalando een kwart meer omzet (916 miljoen euro) dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De een, Zalando, heeft toekomst en de ander, MS Mode, alleen een verleden.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.