De hyperloop is in Groningen. Bij BuildinG op Zernike onthulde het European Hyperloop Center (EHC) donderdagmiddag een prototype van de buis.

Anderhalf jaar geleden besloot het Delftse Hardt Hyperloop een testcentrum voor het vervoermiddel van de toekomst in Groningen onder te brengen. Nabij Meerstad komen kantoren, praktijkruimtes en een buis van 3 kilometer lang.

Alternatief voor vliegen

In het centrum wordt het vliegensvlugge transport via een buis de komende jaren getest. De hyperloop zou op termijn een milieuvriendelijk alternatief kunnen zijn voor vliegen, met name korte afstandsvluchten.

De bouw van het testcentrum kost een slordige 25 miljoen euro. Het geld is geen beletsel. De bouw doorloopt nu de fase van de vergunning. ,,En dat moet zorgvuldig gebeuren’’, zegt projectmanager Minze Beishuizen.

Hyperloop en zonnepanelen

Geen loze opmerking, want bewoners van het gebied staan niet te juichen bij de ontwikkelingen. Daarbij gaat het niet alleen om de hyperloop, maar ook om de komst van een hoogspanningsstation en een zonnepark.

Zorgvuldigheid staat voorop, ook bij directeur Yvonne van den Berg van EHC. Desalniettemin hoopt ze dat de eerste paal voor het centrum nog dit jaar geslagen kan worden.

In Meerstad komt een hyperloop met een diameter van ongeveer 2,5 meter. In eerste instantie wordt daar getest op het transport van vracht.

Heel veel testen op Zernike

Het prototype dat sinds deze week is te zien op Zernike is kleiner. Het prototype is gemaakt om de buis bij Meerstad zo efficiënt mogelijk te bouwen.

De opstelling op Zernike blijft enkele jaren staan. In die periode zal er veel getest worden, studenten kunnen er aan de slag. ,,Maar je kunt ook bekijken hoe je de hyperloop op een goede manier inpast in de omgeving’’, zegt Van den Berg.

Maar in Zernike wordt ook heel basaal gekeken naar wat er nu in de buitenlucht gebeurt met een buis die tegelijkertijd een hoogwaardige vorm van transport is.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
hyperloop