Zo krijgen vogels in de wei een kans dankzij consument in supermarkt

Adriaan Langereis in het weidevogelgebied bij Ten Boer. Foto: Jan Willem van Vliet

Ruimte voor weidevogels en meer bloemen en kruiden in het weiland. Het fonds Weide Weelde wil zijn vleugels in Noord-Nederland uitslaan.

Ten westen van Leeuwarden is het aantal hectares weidevogelgebied de afgelopen jaren flink toegenomen. Bij Baaium is een van de grootste projecten van het Weide Weeldefonds gecreëerd.

Combinatie weidegang en natuurbeheer

Veehouder Marten de Jong uit Baaium is al vroeg betrokken bij Weide Weelde. Het fonds is onderdeel van zuivelcoöperatie Noorderland Melk en bestaat uit een aantal Noord-Nederlandse boeren die weidegang combineren met natuurbeheer.

De Jong kreeg boeren in zijn omgeving enthousiast voor het Weide Weelde-project. Het heeft ertoe geleid dat rond Baaium het aantal hectares dat geschikt is voor weidevogels met 40 hectare is toegenomen.

Het is een schoolvoorbeeld van hoe Weide Weelde wil werken, zegt Adriaan Langereis, bestuurslid van Noorderland Melk en nauw betrokken bij Weide Weelde. ,,Marten is een enthousiaste man die zichzelf de vraag stelde: ‘wil ik mee in de ratrace van optimalisatie of kies ik voor stabilisatie en bekijk ik dan wat ik achterlaat voor de volgende generatie?’.’’

De Jong, zo vertelt Langereis, koos ervoor zijn toch al natte land nog natter te maken. ,,Het betekende het begin van een prachtig project. Het gebied voor weidevogels is uitgebreid. Naast De Jong zijn meer boeren na gaan denken over een andere manier van boeren. Het is echt een resultaat.’’

Het is feitelijk de consument die het fonds vult

Een succesje voor een fonds dat nog niet zo lang in de benen is. Weide Weelde startte in 2017 en bestaat uit een groep van twaalf boeren. Het fonds kwam niet veel later. Het is feitelijk de consument die het fonds vult. De producten van Weide Weelde (voornamelijk (karne)melk, yoghurt en vla) liggen in het schap bij supermarkten van Poiesz, Jumbo en enkele kleinere winkels in Aldegea, Winsum en Gaastmeer.

Van elk pak Weide Weelde dat wordt verkocht gaat 2 cent naar het fonds. ,,Zo is het fonds een mooie verbinding tussen boer en consument. De consument is eigenlijk medeverantwoordelijk voor het ontstaan van een rijke weide. De bijdrage van 2 cent zette niet enorme zoden aan de dijk, erkent Langereis. De goede doelenactie van Poiesz wel. De supermarktketen merkt geregeld goede doelen aan waarvoor actie wordt gevoerd. Een kwartaal lang gaat 10 cent van een bepaald aantal producten naar dat goede doel.

Het leverde direct een halve ton op

Vorig jaar werd Weide Weelde aangemerkt als goed doel. Het leverde direct een halve ton op. ,,En dit voorjaar zijn we opnieuw het goede doel van Poiesz’’, zegt Langereis. ,,Ik geloof dat er de afgelopen maanden aardig wat is verkocht in de supermarkten…”

Voor het fonds betekent dit dat het de vleugels wil uitslaan. Naast het project in Baaium zijn er tot nu toe enkele andere projecten gerealiseerd, vooral in Friesland. ,,We willen nadrukkelijk boeren in Drenthe en Groningen bij het verhaal betrekken. We doen projecten bij boeren die gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. De motivatie om het boerenbedrijf voor een deel te combineren met het beheren van de natuur, is wel een belangrijke voorwaarde.’’

Met de extra bijdrage vanuit Poiesz heeft het fonds vlees op de botten. De ondersteuning naar de boeren gaat niet gepaard met enorme bedragen. ,,Het is echt een ondersteuning voor een boer die het anders vrijwillig zou moeten doen.’’

‘Het gaat om de totale biodiversiteit’

Het is allemaal bedoeld om de weidevogel meer ruimte te bieden. ,,Maar niet alleen hoor’’, haast Langereis te zeggen. ,,Iedereen heeft het altijd maar over de grutto. Maar het gaat om veel meer. Het gaat om de totale biodiversiteit in het landschap, dat bloemen en insecten terugkeren. Een weide met veel bloemen en kruiden is mooier om te zien dan een groen laken.’’

Langereis boert zelf bij Ten Boer. Daar heeft hij een klein perceel dat geschikt is voor natuurbeheer. Hoe belangrijk het is? Langereis: ,,Dat weet ik niet. Eerlijk hoor, optimalisatie is voor ons geen vies woord. De boer zit in een systeem, waar hij zelf ook weinig aan kan doen. Hij moet zoveel mogelijk produceren om de rekeningen te kunnen betalen. Dat geldt ook voor mij, mijn bedrijf is geen filantropische instelling. Maar je bent als boer ook beheerder van het landschap. Je moet je bewust zijn van het gebied dat je gekregen hebt van een vorige generatie en je kunt je dan afvragen hoe je dat gebied doorgeeft aan de volgende generatie.’’

menu