eConowind-unit maakt scheepvaart schoner en goedkoper

Een vinding van het Groningse bedrijf Conoship International kan het verbruik van brandstof en de uitstoot van schadelijke stoffen in de scheepvaart drastisch terugbrengen

Na bijna tien jaar studie en voorbereiding neemt de onderneming eConowind in de loop van dit jaar de zogeheten eConowind-unit in productie. Dat is een verplaatsbare zeecontainer waaruit twee elf meter hoge verticale aluminium vleugels kunnen worden geklapt. VentiFoils heten ze. Die vangen van de wind zo veel stuwkracht dat de motor van het schip zonder verlies aan snelheid minder hard hoeft te draaien.

Besparingen

De Groninger Sanne Zwaan onderzocht voor zijn afstudeerscriptie voor de zeevaartschool op Terschelling in opdracht van eConowind de effectiviteit van de vinding. Hij voer tijdens een tocht van drie weken van Rotterdam naar het Finse Pietersaari mee op het vrachtschip Lady Christina van de Delfzijlster rederij Wijnne & Barends. Hij bediende de unit en hield de besparingen op de brandstof bij.

Zwaan: ,,Zodra ik de VentiFoils uitklapte, was dat op de brandstofmeter terug te zien.” De besparing bedroeg gedurende een deel van de reis ruim 800 liter per dag. ,,Om een indruk te geven hoe veel dat is: Dergelijke schepen verbruiken normaal gesproken zo’n 9000 liter brandstof per 24 uur. Maar het resultaat kan nog beter. Ik moest de vleugels op het oog in de juiste hoek ten opzichte van de wind zetten, maar straks doet een computergestuurd besturingssysteem dat.”

In productie

Dat is het laatste deel van de eConowind-unit dat, met input van Zwaans rapportage, wordt ontwikkeld. Daarna kan het systeem naar verwachting halverwege dit jaar in productie worden genomen.

De VentiFoils zijn van oorsprong een uitvinding van de Franse ontdekkingsreiziger Jacques-Yves Cousteau, bekend van de onderwaterdocumentaires op tv. Hij beproefde het systeem op zijn jacht Alcyone, maar het werd nooit doorontwikkeld. Tot directeur research and development Guus van der Bles van de Groningse scheepsontwerper Conoship International het systeem in 2009 onderwerp van studie maakte.

Dekluiken

In 2016 haakte ondernemer en werktuigbouwkundige Frank Nieuwenhuis bij het project aan. Met Conoship richtte hij eConowind op. De Amsterdammer Roel Lochtenberg, ook werktuigbouwkundige, werd aangetrokken om voor zijn afstudeerscriptie de unit te helpen ontwerpen. Het systeem moest in een zeecontainer van twaalf bij 2,4 meter passen, opdat het makkelijk te verplaatsen is; vanaf de kade op de dekluiken van een schip en andersom. ,,Dat was nog het lastigste van alles”, zegt Nieuwenhuis.

De VentiFoils hebben ongeveer dezelfde vorm als de vleugel van een vliegtuig, maar zijn geoptimaliseerd voor de lagere windsnelheden op zee. Ze worden met de puntige kant -net als een zeil- schuin op de wind gericht. Door de langsstromende lucht wordt er vergelijkbaar met een vliegtuigvleugel een liftkracht gegenereerd. Die liftkracht wordt omgezet in de stuwkracht waardoor de motor minder hard hoeft te draaien. Die stuwkracht wordt versterkt doordat ventilatoren via gaatjes over de hele lengte van de VentiFoils lucht naar binnen zuigen.

Zeil

Lochtenberg, inmiddels in vaste dienst bij eConowind: ,,Daardoor levert de VentiFoil per vierkante meter zes tot acht keer zo veel stuwende kracht als een zeil.”

Met Nieuwenhuis sleutelde hij in Meppel de eerste twee eConowind-units in elkaar. Een op schaal, en uiteindelijk het exemplaar dat werd uitgeprobeerd op de Lady Christina, waarop Lochtenberg zelf ook een week meevoer.

Inmiddels toont de scheepvaartwereld al belangstelling voor het nieuwe product. Dat is mede verklaarbaar, zegt marketing manager Nanne Sluis van Conoship, doordat de milieueisen voor de scheepvaart volgend jaar een stuk strenger worden. Nieuwenhuis: ,,Ik denk dat een schip met twee eConowind-units tot wel 30 procent brandstof kan besparen.”

Integreren

De VentiFoils gaan wat Conoship betreft niet alleen in de ‘verpakking’ van de containers op de markt gebracht worden. Sluis: ,,We staan bekend om onze innovatieve schepen. Het ligt voor de hand dat we ze ook gaan integreren in onze ontwerpen.”

De speurtocht naar een productielocatie is gaande. Nieuwenhuis: ,,We zoeken in of nabij Meppel, maar het kan ook een andere plaats worden. We hebben subsidie gekregen van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland. Dus er is wel druk om het bedrijf in het Noorden te vestigen.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.