Opnames van het optreden van de Amsterdamse band Spill Gold, dat zaterdag (22.25-22.40 uur) te zien is.

Openingsavond laat zien dat de digitale editie van Eurosonic een confrontatie met de coronablues is

Opnames van het optreden van de Amsterdamse band Spill Gold, dat zaterdag (22.25-22.40 uur) te zien is. Foto: ANP/Kippa/Kees van de Veen

De volledig digitale, 35ste editie van Eurosonic Noorderslag zorgt op de openingsavond toch een beetje voor een festivalgevoel. Al doet het pijn en ontstaat soms het gevoel dat naar een alternatieve versie van het Eurovisie Songfestival wordt gekeken.

Het zilverkleurige gezichtsmasker van de Italiaanse M¥SS KETA past ook onder normale omstandigheden uitstekend bij haar extravagante performance. Nu is de diva met haar hitsige nachtclubmuziek, die niet misstaat als soundtrack van een film van Paolo Sorrentino, en haar blinkende masker een bij de coronatijd passende afsluiter van drie uur online muzikaal vertier.

Met 43 acts op het programma, via vier kanalen online gratis te bekijken, biedt de eerste van drie avonden Eurosonic een blik op wat er aan talent rondloopt. In Estland bijvoorbeeld, waar Puuluup in een andere tijd lijkt te leven want dat vermakelijke duo treedt in het filmpje voor publiek op. En horen we het goed? Is dat gekakel van toeschouwers tijdens de in kerstsferen geschoten bijdragen van de Ierse bands Newdad en Alex Gough?

Totaal andere beleving

Het is even wennen voor Groningen, een begin van een nieuw jaar zonder een festival dat van de stad al decennia vier dagen de Europese en Nederlandse hoofdstad van de popmuziek maakt. Geen rondbanjerende professionals, geen muziekliefhebbers die van podium naar podium wandelen, geen muzikanten uit alle hoeken van Europa. Geen sociaal aspect, een totaal andere beleving.

Dat normaal er ditmaal niet in zou zitten, dat ziet iedereen geleidelijk wel aankomen. Eerst is er nog hoop, maar in oktober wordt besloten vol te gaan voor een digitale editie. Je moet maar durven in een tijd waarin velen het wel hebben gehad met digitaal vergaderen. Maar iets is beter dan niets.

Zoals de zaak is aangepakt op het platform van NPO 3FM, werkt het uitstekend. Kosten noch moeite lijken te zijn gespaard om er het beste van te maken. De tijdslotjes van vijftien minuten en het blokkenschema zijn een gouden greep en zorgen voor een festivalgevoel. Met Twitter erbij heb je het er maar druk mee alles te volgen. En thuis vanuit de luie stoel blijkt het toch verleidelijk zoveel mogelijk mee te pakken. Nooit een goed idee en ook nu niet.

Het oog wil ook wat, maar het draait uiteindelijk om de muziek

Veruit de meeste artiesten namen hun sessies op in eigen land. De Britse Holly Humberstone toont zich onopgesmukt en intiem in een huiskamer. En daarmee komt ze beter binnen dan de muzikanten die een professioneel, gelikt maar toch vaak klinisch filmpje afleveren. Het oog wil wel wat en wat zijn er prachtige locaties te zien, maar uiteindelijk draait het om de muziek. Het maffe Franse Faux Real smaakt naar meer, evenals Chibi Ichigo, de Belgische met Russische roots die soepel rapt. Een nieuwe Dua Lipa, Ellie Goulding of Fontaines D.C., acts die eerder Eurosonic als springplank namen, zit er op de openingsavond nog niet bij. Maar wie weet wat er nog langskomt.

Wat opvalt? Dat er artiesten zijn die gewoon hun ding doen alsof het een optreden is terwijl anderen er visueel iets meer van proberen te maken. Het een pakt niet per se beter uit dan het ander. En verder is duidelijk dat popmuziek anno 2021 vooral elektronisch wordt gemaakt, het aantal laptops, toetsenborden en synthesizers is niet te tellen. Veel sferische klanken ook, zoals van de bellenblazende JJ Weihl alias Discovery Zone. Naar haar gaat de prijs voor wonderlijkste decor met pinguïns, ijsberen en een iglo. Daarmee kan ze zo naar het Eurosvisie Songfestival. En geteld heb ik ze niet, maar het zou goed kunnen dat er deze avond meer vrouwen dan mannen leading zijn.

Wat het meest bijblijft? Te merken hoeveel pijn het doet sessies te zien van Benny Sings, Yin Yin, Aggregat en Meetsysteem die werden opgenomen in prachtige maar lege zalen als Vera en Grand Theatre. Streamen is best leuk, maar confronteert je keihard met de coronablues die voortduurt omdat leven in de brouwerij enorm wordt gemist.


Tot en met zaterdag zijn nog zo’n 150 optredens gratis te volgen via de site van Eurosonic Noorderslag,  www.esns.nl . Daarop zijn t.z.t. ook de sessies terug te kijken.

menu