Brussel noemt coronavouchers onrechtmatig, toerismesector in shock

Geparkeerde vliegtuigen op luchthaven Schiphol. Als gevolg van het coronavirus ligt het vliegverkeer voor een groot deel plat. Foto: ANP

Brussel start een zogenoemde inbreukprocedure tegen Nederland vanwege de uitgifte van coronavouchers. Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties hebben hun klanten op grote schaal vouchers in plaats van geld gegeven bij annulering van een reis, ook als die consument daar niet mee instemde. Volgens de Europese Commissie is Nederland daarmee tegen het consumentenrecht ingegaan.

Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties reageren geschokt op de harde uitspraken van de Europese Commissie. Zij vrezen een financiële ramp nu zij hun klanten toch geld moeten uitkeren en waarschuwen voor een golf aan faillissementen.

Hoeveel vouchers er precies zijn uitgegeven door onder andere de reisorganisaties, is bij de ANVR, de brancheorganisatie van die reisorganisaties, niet bekend. Ook is onbekend hoe groot de totale waarde van de uitgegeven waardebonnen bedraagt. Dat het om aanzienlijke bedragen gaat, is wel duidelijk. Honderdduizenden reizen zijn als gevolg van de uitbraak van het coronavirus geannuleerd.

Volgens het Europees consumentenrecht hebben consumenten recht op teruggave van hun geld binnen zeven dagen. Als zij geen voucher accepteren, horen zij het geld terug te krijgen. Maar omdat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen aangaven dan in geldnood te komen, mochten zij met instemming van de minister en de Autoriteit Consument & Markt de voucher als alternatief verstrekken. Ook als de klant dit niet wilde accepteren.

Cashflowprobleem

,,Het is overmacht. We kunnen niet aan de wet voldoen", zei de voorzitter van de ANVR, Frank Oostdam, eerder. Vicevoorzitter van de Europese Commissie Margrethe Vestager erkent dat er een cashflowprobleem is bij luchtvaartmaatschappijen, maar wijst erop dat ook consumenten hun baan hebben verloren en het geld kunnen gebruiken. ,,Wij houden vast aan de EU-wetgeving”, zei Vestager. Nederland is niet het enige land dat afweek van die regels. ,,We sturen brieven naar de lidstaten en daar kunnen zij op reageren”, aldus de Deense.

Veel Nederlandse reizigers zullen blij zijn met de eis van de Europese Commissie dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen de klant moeten betalen, reageert Aviclaim. Bij de claimstichting hebben zich in korte tijd al duizenden mensen gemeld die via een rechtsgang alsnog hun geld willen terugvorderen. ,,Wat gebeurt is onwettig en de overheid gedoogt het. En dat terwijl honderdduizenden consumenten geld hebben uitstaan bij maatschappijen waar ze niet bij kunnen”, aldus Remco Kuilman van Aviclaim.

menu