Consumentenbond: Kabinet moet garant staan voor tegoedbonnen voor vliegreizen

Corona kost Europese luchtvaartbedrijven miljarden aan omzet ANP

De Consumentenbond vreest dat passagiers die nu tegoedbonnen krijgen voor een geannuleerde vlucht, straks met lege handen staan.Het kabinet moet dat voorkomen, schrijft de bond aan de Tweede Kamer.

Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen zeven dagen.

Maar voor veel vliegmaatschappijen is dat nu financieel niet haalbaar, daarom bieden zij hun klanten een tegoedbon aan waarmee ze op een later moment kunnen vliegen.

Die vouchers zijn maximaal twaalf maanden geldig.  Passagiers kunnen na het verloop van de bon het ongebruikte deel uitbetaald krijgen. Het initiatief om tot uitbetaling over te gaan, ligt bij de luchtvaartmaatschappij.

Faillissement van luchtvaartmaatschappij momenteel niet ondenkbaar

Maar als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, is de tegoedbon waardeloos geworden. ,,Iets wat in deze omstandigheden niet ondenkbaar is'', schrijft de directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

,,Dat is onacceptabel. Het kan niet zo zijn dat een consument vrijwillig afstand doet van zijn rechten en vervolgens met lege handen komt te staan. De voucher moet gedekt zijn tegen een faillissement.''

Een garantiefonds voor vliegreizen was volgens de minister niet nodig

De Consumentenbond pleitte eind 2019 samen met de ANVR, ANWB en de SGR bij de minister voor een garantiefonds voor vliegtickets, vergelijkbaar met het bestaande garantiefonds voor pakketreizen.

Maar op 12 maart 2020 wees minister Van Nieuwenhuizen het voorstel af. Een dergelijk garantiefonds was volgens haar niet nodig.

Prompt volgde de coronacrisis, staan veel vliegtuigen aan de grond en moeten veel luchtvaartmaatschappeijen vrezen voor bankroet. ,,Nu er geen garantiefonds bestaat, verwachten wij dat de overheid garant staat voor vouchers van eventuele failliete maatschappijen'', schrijft de consumentenbond in de brief.

'Omwisseltermijn moet van twaalf naar zes maanden'

De Consumentenbond is ook niet tevreden over de termijn van twaalf maanden waarna reizigers alsnog de voucher kunnen omwisselen voor geld. ,,Onbegrijpelijk'', vindt Molenaar. ,,Waarom niet gekozen voor zes maanden, net zoals de aanbieders van pakketreizen doen? Die termijn moet voldoende zijn om de luchtvaartmaatschappijen de benodigde ruimte en flexibiliteit te bieden. We realiseren ons dat de omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen. Maar in deze vorm komen consumenten er te bekaaid vanaf.''

menu