Cor Perik (70) uit Oldenzaal zou met zijn hele gezin op reis gaan naar Curaçao maar dat ging door corona niet door. Pogingen om zijn geld terug te krijgen strandden.

Cor (70) wil geld terug van TUI, nadat reis naar Curaçao werd afgeblazen door corona: 'Wat moet ik met een voucher van 10.000 euro?'

Cor Perik (70) uit Oldenzaal zou met zijn hele gezin op reis gaan naar Curaçao maar dat ging door corona niet door. Pogingen om zijn geld terug te krijgen strandden. Foto: Annina Romita

Voor 10.000 euro boekte Cor Perik een reis voor zijn hele gezin naar Curaçao. Door corona ging dat feestje niet door. Perik wil zijn geld terug, maar reisorganisatie TUI weigert. ‘Op dit moment is dat financieel niet haalbaar’, kreeg hij te horen.

Met zijn negenen zouden ze een week lang op Curaçao verblijven; voor zijn 70ste verjaardag. Cor Perik keek er ontzettend naar uit. Samen met zijn vrouw, kinderen, partners en drie kleinkinderen genieten van de zon, slapen in twee luxebungalows met zwembad. Het zou hoe dan ook een reis worden om nooit te vergeten.

Het complete pakket, met vlucht en verblijf en alles erop en eraan, werd met het gespaarde geld geboekt bij TUI. Het was niet goedkoop; erkent Perik. Hij moest er een dikke 10.000 euro voor betalen.

Het coronavirus gooide roet in het eten, hun vakantie werd geannuleerd. Balen, maar volkomen begrijpelijk, vond de Oldenzaler. Hij had ook nog wel te doen met de reisorganisatie. Hoe hard moest voor die onderneming de klap wel niet zijn?

Schappelijk

Met die gedachte in het achterhoofd wendde Perik zich tot TUI. Hij had al gehoord van het vouchersysteem, maar nu tien mille op een tegoedbon  te laten zetten: dat vond Perik niet verantwoord. Het is immers maar de vraag of iedereen binnen nu en een jaar weer een week vrij kan krijgen, legt hij uit. Maar ook betwijfelt Perik of hij straks voor hetzelfde bedrag nog wel dezelfde reis kan boeken. „Alles wordt duurder, die ‘coronatoeslag’ zie je nu ook bij de kapper al”, zegt hij. „Het zou mij niet verbazen wanneer ik straks voor dezelfde reis 40 procent meer kwijt ben.”

Daarom wilde Perik in ieder geval een deel van zijn reissom terug. Cor stelde TUI voor om hem 5000 euro terug te betalen, en hem de rest als voucher tegoed te doen. Best schappelijk, vond hij zelf. Zo zou hij ook TUI nog een beetje helpen. Maar het warme gebaar werd kil afgewezen. Perik krijgt geen euro terug. Niet nu, althans.

In meerdere mailwisselingen, waarvan kopieën in bezit van deze krant zijn, laat TUI de Oldenzaler weten dat een terugbetaling ‘op dit moment financieel niet haalbaar’ is. Dat hij er wettelijk gezien recht op heeft, wuift TUI weg.

‘Vanzelfsprekend willen we klanten de mogelijkheid geven om de betaalde reissom terug te vragen in plaats van een voucher voor dat bedrag’, schrijft TUI. ‘Het punt is dat we op dit moment die vele bedragen wel willen, maar niet kunnen betalen. De verplichting tot terugbetaling in contanten is een voorwaarde waar bedrijven in de reisbranche momenteel niet aan kúnnen voldoen (…). Wij blijven bij ons aanbod om de reissom uitsluitend te vergoeden in de vorm van de voucher.’

Ergernis

Dat Perik intussen wel her en der paginagrote advertenties en reclames van TUI voorbij ziet komen, ergert hem. „Waar zijn die miljoenen euro’s gebleven die ze hebben ontvangen voor vooraf betaalde reizen? De klant staat in de kou.”

Van Booking.com, waar hij voorafgaand aan de reis een hotel had geboekt, kreeg hij wel zijn geld terug. Net als van de gereserveerde maar onbenutte parkeerplek op Schiphol. De werkwijze van TUI frustreert Cor Perik. Het is immers zijn geld. Letterlijk schrijft TUI dat het hem vrij staat om uit te zoeken wat zijn rechten zijn. „Ik heb het idee dat ze gewoon wachten tot ik een procedure begin”, zegt hij. „Ze stellen zich machtig op.”

Perik is niet de enige. Woordvoerder Anke van Nieuwenhuizen van TUI erkent dat er heel veel mensen boos zijn dat ze hun geld nu niet terugkrijgen. „De contactcentra krijgen behoorlijk wat voor de kiezen.”

Ze hoopt dat klanten begrip hebben voor de financieel zeer lastige omstandigheden waarin de branche zich bevindt. Het klopt dat Cor Perik recht heeft op zijn geld, bevestigt zij. En hij krijgt het ook terug als hij wil, maar niet nu, voegt ze eraan toe.

Gedogen

Het ministerie gedoogt nog altijd de voucher als middel om de branche in de benen te houden. Dat houdt in dat er niet opgetreden wordt als bedrijven nu niet terugbetalen. Er zijn afspraken gemaakt die TUI en andere reisorganisaties de ruimte geven om het bedrag pas over een jaar terug te storten. Al zien ze natuurlijk liever dat er van dat bedrag een nieuwe reis wordt geboekt.

De Oldenzaler hoeft zich volgens woordvoerder Van Nieuwenhuizen geen zorgen te maken dat hij zijn geld kwijt is; als TUI failliet zou gaan, krijgt hij die 10.000 euro vanuit het Stichting Garantiefonds Reisgelden terug.

Dat kunnen ze bij TUI zeggen, maar Cor Perik heeft zo zijn twijfels. Ook weet hij niet of hij ooit wel weer een reis wil boeken bij TUI. Of hij inmiddels al een alternatief voor hun familietrip heeft? Nee, zegt hij. „Ik ben er voor nu wel even klaar mee.”

menu