De hashtag # bestaat tien jaar! Hoe kwam 'ie eigenlijk zo op Twitter terecht?

de hashtag bestaat 10 jaar - foto Pixabay

De hashtag is jarig. Al 10 jaar wordt het teken # gebruikt om onderwerpen en berichten te groeperen op sociale media. wie kent #durftevragen, #jesuischarlie of #dvhn nou niet? Wij zetten de feiten voor je op een rijtje.

Hoe komt die # eigenlijk op Twitter terecht?

Tien jaar geleden opperde Chris Messina, een Amerikaanse computerprogrammeur bij Google, op Twitter om het hekje te gebruiken als middel om onderwerpen te groeperen, zodat ze makkelijk online teruggevonden konden worden.

Zijn oproep vond niet direct gehoor, totdat in oktober van 2007 heftige bosbranden in Californië plaatsvonden. Een bewoner van het getroffen gebied besloot alles over de bosbrand met #sandiegofire (San Diego Fire) Twitter op te gooien.

Een hype was geboren. Journalisten ontdekten het nut van de # en daarmee de rest van het internet ook.

In de praktijk werkt het zo: wanneer je iets tweet met een #, bijvoorbeeld #dvhn, zal iedereen die zoekt op #dvhn jouw bericht, samen met alle berichten met deze #, kunnen terugvinden.

Grote nieuwsgebeurtenissen worden tegenwoordig bijna altijd zo verslagen, net als commentaren op populaire televisieprogramma's (bijvoorbeeld Boer Zoekt Vrouw: #BZV).

Waarom een hekje?

Messina keek het hekje af van de ouderwetse chatdienst IRC, waar # al gebruikt werd voor het groeperen van berichten. Bovendien, zo dacht Messina, gebruikten veel mensen ook tien jaar geleden al Twitter op hun mobiel, via sms. Het # was een teken wat prominent op het toetsenbord stond en zo handig gebruikt kon worden.

Maar waar komt de # vandaan?

We gaan even terug in de tijd. In het latijn staat de # voor libra, wat pond betekent. 500 gram, dus. Engelsen namen dit gebruik over, waardoor er jaren na de Romeinen nog altijd veel gebruik werd gemaakt van de # om aan te geven hoe zwaar iets was.

Amerikanen gebruikten de # dan weer voor een cijferaanduiding: nummer, 1, 2, 3, etc. Zoals gezegd introduceerde Messina tien jaar geleden de # voor Twitter, nadat hij het van een oude chatwebsite had afgekeken. Een symbool met een hele geschiedenis aan betekenissen dus, met de hashtag als beroemdste uiting. Een longread over de geschiedens van het symbool # vind je hier .

Wordt # alleen op Twitter gebruikt?

Nee, zeker niet. Ook op onder meer social medium Instagram , een website vol foto's, is het een veelgebruikt middel. Hashtags als #nofilter en #foodporn worden gebruikt om foto's zonder bewerkingen te tonen of om heerlijke recepten te delen.

Het principe is hetzelfde als op Twitter: foto's met hetzelfde onderwerp worden op deze manier gegroepeerd en zijn voor iedereen die op die hashtag zoekt, terug te vinden.

Tegenwoordig wordt de # ook als marketingmiddel gebruikt, in de hoop dat iedere consument merken met een # zal gaan volgen en opzoeken op sociale media.

Wat zijn populaire hashtags op sociale media?

Dat wisselt per dag. Twitter publiceert dagelijks links op de tijdlijn waar Nederland over twittert en naar welke # het zoekt.

In de praktijk zijn grote nieuwsgebeurtenissen en spraakmakende televisieprogramma's trending, zoals dat in de online wereld heet. Op dit moment (woensdagochtend 11.30 uur) is in Nederland #Siemdejong populair, vanwege de op hande zijnde transfer van de voetballer naar Ajax.

Ook de #hashtag doet het op dit moment goed: vanwege z'n #verjaardag natuurlijk!

menu