Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom hebben een voorwaardelijke deal gesloten met de obligatiehouders van Hema, om de winkelketen te kunnen overnemen.

De redding van Hema is tot een zaak van nationaal belang gemaakt. Alleen, durven de banken wel?

Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom hebben een voorwaardelijke deal gesloten met de obligatiehouders van Hema, om de winkelketen te kunnen overnemen. Foto: ANP/Remko de Waal

Hema kan over acht weken echt gered zijn door Jumbo-familie Van Eerd óf het bezwijkt alsnog onder de schuldenlast. Dat is de keuze. Of het overnameplan slaagt, ligt vooral aan de drie grote Nederlandse banken.

Met hun overnamepitch hebben de investeringsmaatschappij Parcom en Mississippi Ventures, van de Jumbo-familie Van Eerd, van de redding van Hema nadrukkelijk een nationale zaak gemaakt. Wij zijn de Nederlandse kopers van een 'iconisch' Nederlands bedrijf en dat willen we financieren met Nederlands geld van Nederlandse banken, zo is de teneur. Ton van Veen, financiële topman bij Jumbo en adviseur van de familie Van Eerd, kondigde nog net niet aan dat het rode Hema-logo rood-wit-blauw zou worden.

Roofridders

Zijn boodschap is duidelijk: geen Britse roofridders meer die 'onze' Hema tot op de laatste cent leegzuigen, maar solide eigenaren: de familie Van Eerd die met Jumbo zelfs het almachtige Albert Heijn nerveus krijgt, en Parcom, een gerespecteerd investeerder.

Weekmarkt in een winkelpand

De familie heeft de overname een zaak van nationaal belang gemaakt. De formule van Hema laat zich nog het best omschrijven als een weekmarkt in een winkelpand. Rookworst, babykleding, brood, fietslampjes, pennen, wijn, ondergoed, tompouces, keukengerei, gordijnen, beddengoed, make-up; de lijst is eindeloos. Voor veel kleinere plaatsen is een Hema dan ook heel belangrijk, waar koop je anders?

Marketing

Nee, qua marketing hoef je de Brabanders niets te leren. Maar dan moeten de grootbanken wél meewerken aan de overnameplannen. Van Eerd en Parcom steken samen 150 miljoen in de overname; ieder de helft. ABN Amro wordt 100 miljoen euro gevraagd; Rabobank ook 100 miljoen euro en ING eveneens 100 miljoen euro. De drie moeten ook nog een kredietrekening van 100 miljoen verstrekken waar Hema naar believen tijdelijk geld uit kan opnemen, om nieuwe collecties mee te betalen en dergelijke.

Rente werd bijna de ondergang

De leningen van de bank zijn essentieel om de schulden te herfinancieren, want Hema betaalt zich nog steeds blauw aan rente. Dat werkt hetzelfde als het oversluiten van een hypotheek. Wie nu bijvoorbeeld een lening op de woning heeft met 5 procent rente, verdient enorm als de hypotheekrente wordt verlaagd naar onder de 2 procent. Hema betaalde zich afgelopen decennium bijna letterlijk naar de ondergang aan rente.

Banken over de streep trekken

Bij de laatste herfinanciering van de schulden is de rente verlaagd naar 7,5 tot 10 procent, maar Van Eerd wil verder. Hij zou bereid zijn de banken 4 procent rente te betalen. Geen slecht rendement in deze tijd. Als dat lukt, houdt Hema voor het eerst in jaren weer geld over. Winst die we investeren in Hema, zeggen de kopers. Van Eerd, met zijn investeringsbedrijf Mississippi Ventures, en Parcom hebben acht weken de tijd om de banken over de streep te trekken.

Golfresort

Van Eerd wacht een pittige discussies met de banken. Bij een hoog risico vragen banken doorgaans hoge rente, en in het geval van Hema is het risico hoog en het beloofde rendement bescheiden. De familie Van Eerd heeft natuurlijk voldoende achter de hand om de banken gerust te stellen: golfresort The Duke, golfwinkels, en het Jumbo-concern zelf.

Maar dan nog. Is er nog geld te verdienen? ,,Retail heeft het waanzinnig moeilijk. Daar komt nu corona overheen. Banken zijn voorzichtig, want zij zien een golf aan faillissementen aankomen als de steunmaatregelen van de overheid aflopen'', zegt retaildeskundige Paul Moers.

Iconen

Zijn de banken bereid honderden miljoenen te pompen in de Hema-winkels, die de grandeur ademen van veertig jaar geleden? Moers: ,,Halflege schappen, schappen die al vijftig jaar hetzelfde zijn. Wie Hema zegt, denkt aan iconen als de babykleertjes, tompouce en Jip & Janneke. Terecht, maar dat zijn ook allemaal iconen uit de vorige eeuw. Wat zijn de iconen van deze eeuw? Die is toch echt al twintig jaar bezig. Waar is de beroemde design-afdeling van Hema gebleven? Waar is de kwaliteit gebleven? Vroeger werd Hema gekopieerd, nu kopiëren ze anderen. Hema is de vibe compleet kwijt. Er is heel snel innovatie nodig met nieuwe producten die passen in deze tijd'', zegt Moers.

Strategisch plan

Hij schreef vorig jaar een strategisch plan voor Hema. Na zijn presentatie met foto's waaruit bleek hoe sleets en achterhaald het bedrijf was, hoorde hij nooit meer iets terug. Sterker, Hema ontstak in woede toen hij erover vertelde in de pers.

,,Het lijkt erop dat Jumbo mijn strategie nu uit gaat voeren'', zegt hij fijntjes. ,,Concentreer je op de Nederlandse markt. Onmiddellijk ophouden met die krankzinnige buitenlandse avonturen. Grootheidswaanzin om overal in de wereld winkels te openen. Niemand zit daar op je te wachten. Dat heeft zoveel geld gekost dat Hema Nederland is gestagneerd.''

Geldmachine

Moers, die ook ooit hielp om Jumbo als merk neer te zetten, denkt dat de familie Van Eerd het lukt. ,,70 procent kans dat de overname door Jumbo een succes wordt. De familie Van Eerd heeft alle tijd om het op te bouwen met geldmachine Jumbo achter zich, maar de kans op een succesvolle financiering is niet meer dan fiftyfifty. Als je alles op een rijtje zet, is het in deze tijd geen gemakkelijke aankoop. En de situatie van de banken is in deze tijd ook lastig.’’

menu