Deze 18 kilometer lange tunnel verbindt Duitsland straks rechtstreeks met Denemarken

Dwarsdoorsnede van de Fehmanrbelt-tunnel. Foto: Femern A/S

In Denemarken is een eerste begin gemaakt rond de bouw van de langste afgezonken tunnel ter wereld, die dat land vanaf 2029 met Duitsland zal verbinden. De zogeheten Fehmarnbelt-tunnel wordt achttien kilometer lang en maakt reizen van en naar Scandinavië veel korter.

De doorgang zal bestaan uit tunneldelen die in de Oostzee worden afgezonken en wordt dus niet, zoals de tunnel onder het Kanaal, in de zeebodem geboord. De verbinding tussen het Duitse eiland Fehmarn en het Deense eiland Lolland wordt de langste gecombineerde weg- en spoortunnel ter wereld.

Momenteel moet het verkeer gebruikmaken van de veerdienst Puttgarden-Rødby of een alternatieve route nemen via Flensburg en Kolding, over de Duitse A7 en de Deense E45 en E20.

,,Een treinreis van Kopenhagen naar Hamburg duurt met de nieuwe verbinding niet langer 4,5 uur, maar slechts 2,5 uur”, aldus Jens Ole Kaslund, technisch directeur bij Femern A/S, het Deense staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het project, tegen CNN. Per auto zal de reis ongeveer een uur tijdwinst opleveren.

loading  

7 miljard euro

Er gaat nu nog een veerboot tussen Duitsland en Denemarken, die er ongeveer 45 minuten over doet als alles goed gaat. Vooral 's zomers kan de wachttijd echter flink oplopen. Wanneer de tunnel is gebouwd, duurt de overtocht zeven minuten met de trein en tien minuten met de auto. Er zullen ongeveer 3000 mensen nodig zijn om de tunnel te bouwen. Het bouwbudget bedraagt ongeveer 7 miljard euro.

De bouw is van start gegaan met het aanleggen van een nieuwe haven in Lolland. Begin volgend jaar starten arbeiders met het bouwen van een fabriek op het eiland. Het aanleggen van de tunnel zelf begint pas in 2023. Er is voor de tunneldelen een hoeveelheid staal nodig die gelijkstaat aan ongeveer 50 Eiffeltorens, schrijft Travel+Leisure. Vorige week is een livestream van start gegaan op YouTube.

menu