Ronald Brouwer heeft succes met zijn desinfectiezuil.

Iedereen wil deze desinfectiezuil hebben: 'Er zijn mensen die zeggen dat je van de coronacrisis profiteert, maar je moet een kans pakken'

Ronald Brouwer heeft succes met zijn desinfectiezuil. FOTO NIELS WESTRA

Ronald Brouwer van reclamebureau Kr8werk in Leeuwarden bedacht samen met een leverancier van sokkels een desinfectiemeubel. In vijf weken werden er vijfhonderd exemplaren van verkocht.

Op Vlieland worden volgende week twaalf desinfectiemeubels afgeleverd: aluminium zuilen met een rol papier en een ingebouwde pomp met desinfectiemiddel, met daaronder een houder met een vuilniszak. Een winkel, een fietsenverhuurder en hotels en restaurants namen het corona- of desinfectiemeubel al af. De gemeente Waadhoeke bestelde er tien.

Ronald Brouwer van reclamebureau Kr8werk in Leeuwarden levert normaal gesproken diensten, maar nu een product. Tijdens een bijeenkomst begin maart besprak hij met collega-ondernemers wat te doen als Nederland in lockdown zou gaan. Met een leverancier van sokkels en zuilen in musea bedacht Brouwer vervolgens de zuil waar mensen hun handen kunnen desinfecteren.

,,Je vraagt je bij een uitgestelde omzet af wat je kunt doen om die op te vangen”, vertelt hij. ,,Dan moet je zorgen dat je iets nieuws hebt. Er zijn mensen die zeggen dat je van de coronacrisis profiteert, maar je moet een kans pakken. Dat is ondernemerschap.”

Stoeptegel breed

De zuil is een stoeptegel breed en 1 meter hoog en is gemaakt van aluminium met daar tussenin composiet. ,,Hij is heel sterk, maar ook licht”, aldus Brouwer. ,,In een winkel zie je nu vaak een tafel met een losse pomp. Een tafel neemt veel ruimte in en elke vierkante meter in een winkel kost geld. Bovendien kan het pompje worden meegenomen.”

In het coronameubel zit de flacon met het desinfecterend middel er vast in. De meubels kosten 225 euro per stuk. Brouwer levert ze zelf af bij zijn klanten met een collega-ondernemer die een transportbedrijf heeft. Afnemers zijn onder andere kappers, schoonheidsspecialistes, IT-bedrijven, fietsenzaken, groothandels, maar ook gemeenten en scholen en een uitvaartcentrum. Brouwer: ,,We zetten dan altijd een foto op Facebook.”

500 verkocht

Inmiddels zijn in vijf weken tijd vijfhonderd meubeltjes verkocht, in heel het land en ook in Belgie. ,,Via sociale media als Facebook en LinkedIn gaat het snel. Ook via mond-tot-mond krijgen we opdrachten.” Er wordt al nagedacht over een variatie aan modellen, zoals een kleiner meubel voor kinderen. De vier werknemers van het bureau zaten thuis, maar twee van hen zijn nu druk bezig met het design van de meubels.

Overigens begint het gewone reclamewerk ook weer op gang te komen, weet Brouwer. Kr8werk werkt onder meer voor Omrin, KabelNoord en Post Plaza. Voor dat laatste bedrijf ontwierp het de huisstijl, waarmee het bureau in 2017 de Vredeman de Vries publieksprijs voor vormgeving won.

Hoe de toekomst van zijn product eruit ziet, weet Brouwer niet. ,,Als alles weer wordt vrijgegeven, komt er misschien een hausse aan afzet. Of de markt raakt snel verzadigd. Maar het kan ook zo zijn dat de vraag aantrekt, als volgend jaar onverhoopt het virus weer opnieuw uitbreekt.”

menu