Acht weken lang zat Duitsland op slot voor Nederlanders die er boodschappen wilden doen. Maar sinds vorige week de grens heropend is, steken we die massaal weer over. Wat maakt boodschappen doen in Duitsland toch zo aantrekkelijk?

Voor een grote groep Groningers, Drenten en Limburgers is het heel gewoon: boodschappen doen in Duitsland. Veel dingen zijn nu eenmaal een stuk goedkoper aan de andere kant van de grens. Je zult wel gek zijn om daar niet regelmatig even je boodschappen in te slaan.

De lage prijzen voor bier, frisdrank, sterkedrank en drogisterijartikelen zijn vaak de voornaamste reden om naar Duitsland te gaan. En wie eenmaal de bekende Duitse ketens als Aldi, Kaufland en DM bezoekt, gooit meteen even de auto vol met die veel goedkopere benzine. In een paar uur heb je heel eenvoudig enkele tientjes bespaard.

Limburgers geven hun euro’s graag uit in de binnenstad van Aken (25,7 miljoen euro). Voor de boodschappen zijn Tudderen (19,2 miljoen), Nettetal Kaldenkerken (13,5 miljoen) en Gangelt, Herzogenrath en Übach-Palenberg populair, blijkt uit het recentste Koopstromenonderzoek.

In de gemiddelde Duitse supermarkt is het assortiment vaak een stuk groter dan in de Nederland. Vlees is veel goedkoper. Groenten in glas of blik schelen ook flink in prijs en zijn lekker lang houdbaar. Duitsers zijn dol op biologisch eten en dat is te zien aan het grote aanbod in de supermarkten. Ook die producten zijn goedkoper dan bij ons. Hetzelfde geldt voor etenswaren zonder gluten en lactose. Voor een kratje bier betaal je enkele euro’s minder. Dat geldt ook voor sterkedrank, die bij onze oosterburen gewoon in de supermarkt te koop is.

Massaler inkopen

Hoe kan het eigenlijk dat veel producten in Duitsland goedkoper zijn? Bij de supermarkten in Nederland maken Albert Heijn en Jumbo de dienst uit. Zij zijn de grootste concerns en bepalen voor een belangrijk deel de prijzen. In Duitsland is veel meer concurrentie, waardoor de supermarkten veel meer gedwongen zijn om de prijzen laag te houden.

Volgens retaildeskundige Cor Molenaar kunnen de supermarkten in Duitsland veel massaler inkopen, omdat dat land nu eenmaal groter is. Zo kunnen ze lagere prijzen afdwingen. De grond is niet duurder in Nederland, de huur niet, het parkeren ook niet, zegt hij. Maar als Albert Heijn een reclamecampagne lanceert in samenwerking met Coca-Cola, verkopen ze misschien 500.000 flessen. Als dat in Duitsland gebeurt, verkopen ze er een miljoen, redeneert Molenaar.

Dan de drogisterijproducten. Ook die zijn echt een stuk goedkoper dan in Nederland. Dat geldt voor de huismerken maar ook voor de bekende merken. Zo kost een fles shampoo van Head & Shoulders van 500 milliliter bij DM 5,95 euro, bij het Kruidvat kost diezelfde fles 9,29 euro en bij Etos betaal je 5,55 voor 285 milliliter. Datzelfde geldt voor de deodorant, tandpasta, maandverband en haarverf.

De tank volgooien met benzine is al jaren een stuk aantrekkelijker in Duitsland. Wie het een beetje uitkient en dus niet tankt langs de snelweg, heeft zo een tientje verdiend. Nog slimmer is het om in de middag te tanken, dan is de benzine vaak nog iets goedkoper dan in de ochtend en avond. Niet alleen tanken is goedkoper, het loont ook om een tweedehands auto in Duitsland aan te schaffen. Je moet hem dan nog wel invoeren.

Elektronica

Misschien iets minder voor de hand liggend is elektronica. Vooral Duitse merken als AEG-Electrolux, Bosch, Siemens en Grundig zijn bij Nederlanders populair en vaak betalen ze er ook nog een stuk minder voor. Ook complete keukens en badkamers zijn over de grens goedkoper.

Een belangrijke oorzaak van de goedkopere spullen is dat de BTW in Duitsland lager ligt, 19 en 7 procent, tegen 21 en 9 procent in Nederland. De accijnzen op drank zijn daar ook een stuk lager. De consument profiteert.

Dagje uit

Retaildeskundige Molenaar noemt winkelen in Duitsland voor Nederlanders meer dan functioneel. Het is volgens hem een beleving, een dagje uit. „Je loopt daar als Alice in Wonderland door die grote supermarkten met nieuwe producten, je hoort een vreemde taal. Die geluksbeleving is veel waard”, zei hij eerder in de media.

Al nuanceert hij meteen dat geluksgevoel voor inwoners van de grensstreek. „Dan is het misschien niet zo bijzonder maar wel volstrekt logisch om in Duitsland je boodschappen te doen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus