Elektrische fietsen van General Motors al na een jaar van de markt gehaald: Amerikaanse autofabrikant lijdt zwaar onder coronacrisis

General Motors e-bike. Foto: General Motors

De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) bracht vorig jaar een serie elektrische fietsen op de markt, maar trekt nu alweer de stekker uit de e-bikes. Het bedrijf noemt de coronacrisis als reden. De opvouwbare Ariv e-bikes waren ook in Nederland, België en Duitsland te koop.

GM is gestopt met de productie en de website van de Ariv-lijn stuurt bezoekers nu automatisch door naar de algemene GM-site. Tegenover website The Verge verklaart het bedrijf dat het door Ariv kennis heeft opgedaan over micromobility en deze kan gebruiken voor toekomstige innovaties.

De reden om te stoppen met de verkoop van de e-bikes ligt bij covid-19, aldus GM. De autofabrikant heeft zwaar te lijden onder dalende autoverkopen, waardoor relatief nieuwe bedrijfsonderdelen gesloten worden. Zo moest eerder Maven het veld ruimen, een autodeeldienst die GM in 2016 begon.

Compact ontwerp

General Motors stapte juist in de e-bike markt vanwege de groei daarvan en om minder afhankelijk te zijn van de automarkt. De verwachting was dat fietsen vooral in steden flink gaat toenemen. GM ontwierp en produceerde de e-bikes in eigen huis. Ze moesten zich onder andere onderscheiden met een compact ontwerp.

Standaard hadden de fietsen een houder voor smartphones en een usb-aansluiting om deze te kunnen laden. De bijbehorende app gaf de gebruiker statistieken over de resterende accuduur, snelheid en afgelegde afstand, naast diagnostische informatie en bedieningsmogelijkheden. De Ariv Meld kostte 2800 euro, de Merge 3400 euro.

Meer autofabrikanten proberen in te haken op de groei van micromobiliteit met e-bikes. BMW brengt al e-bikes uit, Audi ontwierp een concept voor een elektrische hybride en Jeep wil deze zomer een elektrische mountainbike op de markt brengen.

menu