Farmers Defence Force presenteert keurmerk FarmerFriendly en wil dat boeren profiteren van omzet supermarkten: 'Het is tijd voor een beter verdienmodel'

Het boerenprotest in Den Haag. Foto: ANP

Supermarkten zouden 3 procent van hun omzet moeten delen met boeren, stelt de actiegroep Farmers Defence Force (FDF). Die presenteerde dinsdag een keurmerk, FarmerFriendly, waar supermarkten zich bij kunnen aansluiten.

De onthulling van het keurmerk was tijdens een demonstratie bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepel van supermarkten.

,,Er wordt veel verdiend aan eten. Het is tijd voor een eerlijker verdeling. Het is tijd voor een beter verdienmodel. En dat begint vandaag”, aldus Sieta van Keimpema van de actievoerders.

Max Havelaar

FDF-vicevoorzitter Jos Ubels vergelijkt het boerenkeurmerk met het Max Havelaar-keurmerk. ,,Maar ik kan niet verkroppen dat we dat wel doen voor boeren in het buitenland maar niet voor Nederlandse boeren.”

De boeren willen voor 10 december horen of het CBL zich aansluit bij het keurmerk, zodat het in 2021 ingevoerd kan worden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu