Forse toename digitale abonnees kranten van Mediahuis, waaronder Dagblad van het Noorden

Het NDC-pand aan de Sixmastraat in Leeuwarden Foto: Anton Kappers

De kranten van Mediahuis Groep, waaronder Dagblad van het Noorden, zagen een enorme groei in digitale abonnementen. Die ving de dalende advertentieomzet op.

Mediahuis Groep, eigenaar van onder andere Dagblad van het Noorden, boekte vorig jaar een nettowinst van 58,6 miljoen euro. De omzet bedroeg 990,5 miljoen euro, ruim 132 miljoen meer dan in 2019. Vooral het aantal digitale abonnementen op NRC Handelsblad (plus 16 procent), De Telegraaf (plus 14 procent) en enkele regionale kranten waaronder Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant nam toe.

Digitale slag

Eind 2020 nam Mediahuis Groep de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC Mediagroep) over. Woordvoerder An Steylemans verwacht dat het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad dit jaar vooral een digitale slag zullen maken. ,,Dat zagen we ook met onze titels in Ierland die we in 2019 overnamen. Kranten kunnen meesurfen op de technologie en kennis van een groot concern.’’ Dat zal volgens haar resulteren in verbeterde websites en apps.

Het totale abonneebestand van Mediahuis bedroeg vorig jaar 1,7 miljoen. Het aantal digitale abonnementen op de Nederlandse markt steeg met 47 procent. De stijging van het totale aantal abonnementen, zowel op de papieren krant als digitaal, bedroeg 11 procent. Een uitzonderlijke groei, aldus Mediahuis. Momenteel is een op de drie abonnementen digitaal, vaak in combinatie met een papieren weekendkrant. In 2019 bedroeg het aantal digitale abonnementen nog 25 procent van het totale abonnementenbestand.

Dagelijks bekeken zo’n 2,3 miljoen mensen de Nederlandse nieuwssites van Mediahuis Groep. Meer dan 1,1 miljoen mensen raadpleegden de nieuwsapps, een stijging van bijna 10 procent. Een teken, aldus de uitgever, dat lezers ,,sterke en onafhankelijke journalistiek’’ in onzekere tijden weten te waarderen.

De advertentieomzet daalde als gevolg van covid met 10 tot 20 procent. Maar de sterke stijging in digitale abonnees en de groei van de e-commerce vingen de dalende advertentieomzet op. De druk op de advertentieomzet zal de komende periode blijven, verwacht Mediahuis, al was een licht herstel al zichtbaar tegen het einde van vorig jaar. Mediahuis beheert nieuwsmedia in Nederland, België, Ierland en Luxemburg. Er werken in totaal 4300 mensen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra