GGD-medewerkers mikpunt van agressie en intimidatie in telefoongesprekken over corona, ook in Drenthe

Sharon werk in het Callcenter bron- en contactonderzoek van de GGD Drenthe in Assen, oftewel het corona-zenuwcentrum van Drenthe. Ook daar hebben ze last van agressie en intimidatie. Foto: Marcel Jurian de Jong

GGD-medewerkers die telefonisch coronatesten inplannen, zijn mikpunt van agressie en intimidatie. Een woordvoerder van de GGD GHOR bevestigde dinsdag berichtgeving hierover door De Telegraaf . De GGD Drenthe bevestigt dat ook daar sprake is van vervelende gesprekken.

,,Een op de vijf à een op de zes gesprekken is grimmig”, aldus de woordvoerster.

Volgens haar zijn de oplopende wachttijden als gevolg van gebrek aan testcapaciteit de aanleiding voor de agressie. ,,De laatste weken overtreft de vraag het aanbod. Mensen moeten langer in de wacht zitten. Dat is natuurlijk vervelend voor de persoon in kwestie. Maar daar kan de GGD-medewerker natuurlijk niets aan doen.”

Manipuleren

Volgens De Telegraaf vliegen de verwensingen medewerkers soms om de oren. Bovendien schuwen bellers niet om te manipuleren. ,,Als mijn dochter doodgaat, dan is het jouw schuld”, werd een medewerker gezegd, aldus de krant. Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid noemt het uitschelden van GGD’ers ,,heel naar”.

menu