Foto:

Geen sinterklaasfeest en geen kerstborrel: krijg je dit coronajaar een duurder kerstpakket?

Foto: Marc Bolsius

Komt er dit jaar wel een kerstpakket? Bedrijven die in deze tijd goed draaien, pakken groot uit. Firma’s die ternauwernood overleven schrappen de doos gezelligheid of cadeaubon.

Geen sinterklaasfeest. Geen kerstborrel met je collega’s, hooguit eentje via het beeldscherm. De feestmaand zal dit jaar zonder collega’s zijn. ,,Werkgevers zien daarom het kerstpakket dit jaar nog meer als een mogelijkheid om aandacht te schenken aan hun thuiswerkend personeel. Je ziet ook dat met budgetten wordt geschoven. Dus budget dat oorspronkelijk bestemd was voor personeelsuitjes, bedrijfsborrels en dergelijke kan nu niet of minder daaraan besteed worden. Het wordt dan voor wat anders ingezet, bijvoorbeeld voor een duurder kerstpakket’’, zegt Wilco Jansen van groothandel Sligro.

Nu al topdrukte

Bij het bedrijf, dat jaarlijks bijna 1 miljoen kerstdozen inpakt, is het nu al topdrukte. Zo’n vierhonderd mensen op tien locaties zijn er tot Kerstmis druk mee. ,,Het is logistiek een enorme klus. Je hebt het over 25.000 pallets vol kerstpakketten.’’

Vorig jaar kregen zo’n 7 miljoen mensen een kerstpakket. Maar of dit jaar evenveel mensen een kerstcadeau krijgen is ongewis. Sligro en Makro, dat zich met ruim een miljoen kerstpakketten marktleider noemt, wagen zich niet aan voorspellingen.

Naar schatting wordt er dit jaar tussen de tussen de 200 en 300 miljoen euro aan kerstpakketten besteed. Jansen: ,,We zien dat het alle kanten op schiet qua beschikbare budgetten. Het is zeker niet zo dat er nu per definitie meer wordt uitgegeven. Soms zie je dat men kiest voor een duurder pakket, maar dan daalt het aantal pakketten als gevolg van minder personeelsleden. Per saldo verandert er dan qua omzet weinig.’’

,,Je ziet dat bedrijven die hard getroffen zijn door de coronacrisis dit jaar niets doen, simpelweg omdat er financieel gezien geen ruimte voor is. Bedrijven die de financiële ruimte wél hebben en in het verleden geen kerstpakket schonken, kiezen er vaker voor om dit nu wél te doen.’’

Topjaar

Fietsenmaker Accell Group (drieduizend personeelsleden waarvan tweeduizend in Nederland, die merken als Batavus en Koga maken) gaat dit jaar voor een digitaal kerstpakket in plaats van de traditionele doos. Kerstpakketten uitreiken werd met het thuiswerkende kantoorpersoneel te ingewikkeld. ,,Onze mensen hebben dit jaar knoerthard gewerkt onder moeilijke omstandigheden. Dat willen we zeker belonen’’, zegt de woordvoerder.

Door corona kende de fietsbranche een topjaar, iedereen wilde fietsen tijdens de lockdown. ,,Met de digitale cadeaucode is online een traditionele doos te bestellen, maar er kan ook gekozen worden voor een uitje of een goed doel. En we werken nog aan een extra verrassing.’’

Geen heel grote krimp

Sligro en Makro verwachten geen heel grote krimp van het aantal kerstpakketten. Tenminste niet zoals bij de vorige economische recessie, de kredietcrisis in 2008, toen veel werkgevers het kerstpakket wegbezuinigden. Sligro merkt daar nu niet veel van. ,,Dat schrappen van het kerstpakket zette zóveel kwaad bloed bij de mensen. Het had financieel iets bespaard, maar het kostte uiteindelijk veel meer. Daar hebben bedrijven van geleerd’’, zegt Jansen.

De kerstpakketverkopers zijn dit jaar ook met een andere vraag bezig. Hoe krijgen we de dozen bij de mensen. Verwacht wordt dat de pakketbezorgers het rond kerstmis nog drukker dan andere jaren zullen krijgen. Jacqueline Roest van Makro Kerstpakketten: ,,Vroeger - vorig jaar nog - had je de kerstborrel met terugblik en vooruitblik. Er stond een pallet kerstpakketten klaar en dan was er een uitreikmoment. Maar hoe doe je dat nu mensen niet op kantoor zijn? Sommigen gaan daarom toch voor iets kleins zodat het door de brievenbus past.’’

,,Wij zien een verschuiving naar online keuzecadeaus. Dan krijg je die persoonlijke brief met een inlogcode om zelf iets uit te kiezen. Of managers gaan met een kofferbak vol kerstpakketten bij de mensen langs .’’

Parkeerterrein

Sligro zegt dat grote bedrijven ‘kerstpakket drive throughs ’ organiseren. Op het parkeerterrein van het werk krijg je dan je kerstpakket, alsof je een hamburger bij de McDrive haalt. Je bent dan tóch even op het werk, ook al zwaai je vanuit de auto naar de collega’s.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu