Geen zin in een winterdip? Zorg dat je ondanks het gure winterweer buiten komt, maar doe wel een sjaal om

Foto via Unsplash (@sashafreemind)

Koud, donker en druilerig. Zodra de dagen korter worden hoor je mensen om je heen klagen over het 'ellendige winterweer'. Noem het een winterdipje of de winterblues : dit kan je ertegen doen. Maar als je er niet meer goed door kan functioneren, heb je misschien last van een winterdepressie.

Wat is een winterdepressie eigenlijk?

Bij een winterdepressie horen terugkerende depressieve klachten tijdens het najaar en de winter, die in het voorjaar weer begint op te knappen. Een op de vijfentwintig Nederlanders heeft last van een winterdepressie, vertelt Marie-José van Tol, cognitief neurowetenschapper en psycholoog bij het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen.

Je voelt je dan lusteloos, beleeft geen of minder plezier en je slaapt en eet veel. Die klachten nemen in het voorjaar, als de dagen langer worden, weer af. "Het lijkt erop dat een winterdepressie zich juist dan ontwikkelt omdat er in die periode minder daglicht is, wat onze biologische klok in de war schopt", aldus Van Tol.

(Tekst leest door onder de video)

loading  

Dat klinkt heftig, hoe zit het dan met een winterdipje?

Van Tol: "Bij een (winter)dipje voel je je even niet zo lekker, maar gaat het verder allemaal wel. Bij een depressie komt daar nog veel meer overheen, waardoor ook je dagelijks leven er echt onder gaat lijden, zoals bijvoorbeeld je studie, werk, of sociale- of gezinsleven."

Dipje of depressie, wat doe je ertegen?

Wat helpt is natuurlijk erg afhankelijk van de persoon en hoe erg je klachten zijn, maar er zijn zeker dingen die je kan doen om je te wapenen tegen de donkere dagen.

Tip 1: Licht

"Voor mensen die echt last hebben van een seizoensgebonden depressie lijkt lichttherapie in de ochtend te helpen. Door voor een speciale heldere lamp (zonder UV-licht) te zitten, wordt de depressie bij veel mensen minder. Waarschijnlijk komt dit  doordat de biologische klok ‘verzet’ wordt”, legt Van Tol uit.

Tip 2: Ga naar buiten

Niemand heeft echt zin om naar buiten te gaan als het drie graden vriest, hagelt en nog halfdonker is, maar elke dag buiten zijn is heel belangrijk tegen een winterdip. "Zelfs als het druilerig en niet echt zonnig is, krijgt je lichaam veel meer licht binnen door buiten te zijn, dan wanneer je binnen zit", aldus Van Tol.

Tip 3: Vergeet niet te sporten

Sport is voor sommigen een wondermiddel, ook tegen de lusteloosheid die je soms in de winter voelt. Door te sporten maak je endorfine aan en dat wordt niet voor niets het gelukshormoon genoemd. Bovendien: als je buiten sport, krijg je direct die belangrijke dosis licht binnen.

Tip 4: Slaap lekker

Zorgen dat je goed slaapt is erg belangrijk. Als je last hebt van een depressie in de winter, dan is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan (slaapproblemen zijn een symptoom van een depressie). Maar door elke dag vroeg uit de veren te zijn, maak je het makkelijker voor je biologische klok om de balans te vinden. Genoeg bewegen en niet te veel alcohol drinken helpt daar ook bij.

Tip 5: Praat erover

Zoals bij alle vormen van depressies is gesprekstherapie een goed hulpmiddel, weet Van Tol. Daarom is ook het onderhouden van je sociale contacten belangrijk. “Zeker als er sprake is van een depressie, en niet van een dip, kan cognitieve gedragstherapie bij een psycholoog je helpen. Ook voor een winterdepressie, en om een volgende depressie te voorkomen”.

Kortom

Als je een winterdip of -depressie te lijf wilt gaan: blijf dan vooral de dingen doen waar je gedurende de rest van het jaar ook veel plezier aan beleeft. Dat schiet er in de donkere maanden soms bij in, maar helpt ontzettend. Eigenlijk is het beste medicijn doen alsof het nog zomer is, maar dan wel met een sjaal om (en niet in je zwembroek of bikini). En zijn de tips niet toereikend en is er sprake van meer dan een dip, bespreek dit dan met je huisarts.

menu