Geserveerd bij McDonald's, Starbucks en United: Hollandse stroopwafel verovert The States

De stroopwafel verover de Verenigde Staten.

De Hollandse stroopwafel is hot in de Verenigde Staten. Geïntroduceerd door mensen met heimwee naar de zoete lekkernij, duiken de wafels op steeds meer plekken op. Zelfs McDonald’s ziet er markt in.

Opgetogen berichten in Amerikaanse media: McDonald’s is van plan deze zomer Stroopwafel McFlurry’s te introduceren in Amerikaanse vestigingen. Het stroopwafelijsje is een van de favorieten die door de fastfoodketen naar het thuisland worden gehaald.

Stroopwafel McFlurry heeft al een test in vijftig vestigingen in Florida doorstaan

Amerikanen zijn zo dol op het Hollandse koekje, dat de stroopwafel na tankstations en buurtwinkels nu ook het instituut McDonald’s voor zich heeft gewonnen. De Stroopwafel McFlurry heeft al een test in vijftig vestigingen in Florida doorstaan.

Vliegmaatschappij United ging al overstag – op luidruchtig verzoek van passagiers worden op binnenlandse vluchten in de VS stroopwafels geserveerd. Vorig jaar besloot United toch eens een andere snack uit te delen. Het leidde tot een stormpje op sociale media (een techjournalist op Twitter: ‘Je kunt m’n koffers kwijtraken en altijd vertraagd zijn, maar blijf van m’n stroopwafel af’) en verheugde klanten toen United liet weten de stroopwafel terug te brengen.

De groeiende populariteit is via Google goed te volgen: sinds 2014 is het aantal Amerikaanse zoekopdrachten naar de term ‘stroopwafel’ gestaag gestegen. Vorig jaar werd in de VS zelfs even meer naar stroopwafels gezocht dan naar Kind-repen, een populaire Amerikaanse granola-snack.

Koffiegigant Starbucks ging aan de stroopwafel

Koffiegigant Starbucks ging aan de stroopwafel dankzij Abhishek Pruisken. Zijn ‘Rip van Wafels’ liggen in filialen in alle vijftig staten. Negen jaar geleden begon Pruisken (31) wafels te bakken op de campus van Brown University aan de Amerikaanse oostkust – hij miste het koekje uit zijn jeugd in Amsterdam en zag dat zijn vrienden ze verslonden als hij ze meebracht.

,,Op dat moment had niemand ze echt naar Amerika gebracht’’, vertelt hij in zijn kantoor in Brooklyn, waar hij inmiddels met vijftien personeelsleden koeken verhandelt. De eerste dollar die hij met zijn kraampje op de universiteit verdiende, hangt ingelijst aan de muur.

‘Ze zijn heerlijk, maar zitten vol met suiker’

Een bakkerij in Canada produceert de versie die Pruisken ontwikkelde voor de Amerikaanse markt – individueel verpakt voor de snelle hap en gezonder gemaakt dan Nederlandse stroopwafels. ,,’’ De eerste Rip van Wafels bevatten nog 14 gram suiker per koek, daar is nog 3 gram van over.

Hoe het toch een zoete stroopwafel blijft, houdt Pruisken geheim. ,,Elke twee jaar willen we ons product verbeteren, zonder de smaak te verliezen’’, zegt hij. Zo geldt zijn wafel in de VS nu als gezonde snack.

De meeste stroopwafelbakkers in de VS komen uit de lage landen. In Florida noemt een kleindochter van Nederlandse emigranten ze ‘Gezellig Cookies’, in Texas heeft een Nederlands stel een ‘Stroopclub’ met wafelabonnementen opgericht en op de prairie van Montana bakt een Amerikaans-Nederlands echtpaar al sinds 1981 koek met een wafelijzer dat per boot uit Gouda is gekomen. Met zoveel succes, dat de stroopwafel in Billings, Montana, geldt als lokale lekkernij.

Afkomstig van Brabantse bakkerij

Veel Amerikaanse retailketens verkopen stroopwafels van de Brabantse bakkerij Daelmans. Ze zijn onder meer verkrijgbaar bij Target en supermarkt Trader Joe’s, waar ministroopwafels ‘caramel bites’ heten. Ook de stroopwafels waar McDonald’s McFlurry’s van gaat maken, komen uit Vlijmen. ,,Bij de drogisterijen van CVS liggen ze nu in het snoepschap bij de kassa – een van de meest competitieve plekken in het hele land. De stroopwafel heeft zijn plek daar verdiend’’, zegt Tom Daly, de Amerikaan die namens de bakkersfamilie Daelmans de Amerikaanse markt van wafels voorziet.

Dat wil overigens niet zeggen dat elke Amerikaan weet waar hij het over heeft, als Daly vertelt dat hij stroepwaffels verkoopt. ,,Ik test het vaak als ik een taxi neem, dan vraag ik de chauffeur of hij stroopwafels kent. Meestal zegt hij nee.’’

Toch doet het koekje het zo goed, dat ook Amerikanen wafels zijn gaan maken. Fabrikanten van sportvoeding bijvoorbeeld – ze prijzen de koeken aan als ‘energiewafels’. ‘Werkt als een energiegel, maar smaakt als ontbijt’, volgens GU. Concurrent Honey Stinger nam ze op in het assortiment op aandringen van mede-eigenaar Lance Armstrong, die de stroopwafel tijdens wielerkoersen in Europa had ontdekt.

Stroopwafels met vanille of zelfs limoen

John Paino en zijn dochter Julia ontwikkelden in de omgeving van Boston de Swoffle, een glutenvrije optie. Paino maakte ooit tofu populair in de VS. Hij hoopt nu hetzelfde te bereiken met de Hollandse koekjes. Paino laat ze bakken zonder granen, iets wat door veel Amerikanen gezonder wordt gevonden. Ze zijn ook verkrijgbaar in vanillesmaak of gedoopt in chocola.

Sommige Nederlanders in de VS halen hun neus op als ze zulke doorontwikkelde stroopwafels met vanille of zelfs limoen tegenkomen, maar Amerikanen zijn er dol op. ,,De markt bepaalt. Waarom niet? Verscheidenheid is de smaak van het leven’’, vindt John Paino.

,,Amerikanen zijn heel erg gewend aan hun eigen smaakprofiel. Als je hier een buitenlands product introduceert, moet je een brug slaan’’, merkte Abhishek Pruisken. Vandaar de snickerdoodle-stroopwafel in zijn assortiment. Pruisken blijft zijn koekjes wel gewoon aanprijzen als ‘Dutch waffles’. ,,Het erfgoed is juist een van de coolste aspecten van de stroopwafel.’’

Doosje met 12 stuks kost 14 euro

Zijn merk is genoemd naar Rip van Winkle, een sprookje over een Nederlands-Amerikaanse man in de 19e eeuw die na twintig jaar wakker wordt in een onafhankelijk Amerika. Abhishek Pruisken, zoon van een Nederlandse vader en een Indiase moeder, is zichzelf inmiddels maar ‘Rip’ gaan noemen. Makkelijk voor Amerikanen die zijn ongebruikelijke voornaam verhaspelen, en handige pr.

Overigens is Pruisken voorlopig niet van plan zijn gezondere wafels in Nederland te verkopen – de prijzen zijn te laag. In een Nederlandse supermarkten kosten twaalf wafels van het huismerk nog geen euro, een doosje met twaalf Rip van Wafels is te bestellen voor ruim 16 dollar, meer dan 14 euro.

menu