Poster tegen de toenemende agressie en intimidatie jegens zorgmedewerkers.

Huisartsen voeren campagne tegen agressie in tijden van corona: 'Assistentes komen huilend van de telefoon'

Poster tegen de toenemende agressie en intimidatie jegens zorgmedewerkers. Foto: Marc Bolsius

Huisartsen en assistentes zijn de agressie in deze tweede coronagolf meer dan beu. Daarom komen ze met een landelijke campagne en in sommige gevallen zelfs met veiligheidsmaatregelen in de dokterspraktijk.

,,In de eerste golf was er volop begrip, nu zijn de lontjes een stuk korter”, ziet praktijkmanager Margot ter Horst van Ons Medisch Centrum in Oss. ,,Meerdere keren per week hebben we te maken met scheldpartijen. Bijvoorbeeld omdat mensen niet accepteren dat ze per se telefonisch een afspraak moeten maken. Dat is heel intimiderend.”

Campagne 'Zorgwekkend'

Daarom start de Nederlandse Vereniging van Praktijkmanagers, waar Ter Horst bestuurslid is, deze week de landelijke campagne ‘Zorgwekkend’. Daarin wordt het publiek opgeroepen zich fatsoenlijk te gedragen en de assistentes met meer respect te behandelen. Met behulp van onder meer banners, oproepen op sociale media en berichten op de beeldschermen in de wachtkamers van de huisartsen hopen ze op meer begrip en beter gedrag bij de patiënten. Daarmee heeft de campagne veel weg van bijvoorbeeld #datkunjenietmaken waarmee het JBZ in Den Bosch bezoekers oproept meer respect te tonen.

Intercom moet veiligheid bieden

In de praktijk van Ter Horst blijft het niet bij een campagne. Daar werd begin deze week zelfs een intercom geïnstalleerd, zodat bezoekers niet langer de praktijk kunnen binnenstormen. Op die manier kunnen de assistentes direct op veilige afstand een soort triage doen. Wie coronaverschijnselen heeft, kan de toegang tot de praktijk geweigerd worden.

,,Natuurlijk willen we een laagdrempelige praktijk zijn, maar het is even niet anders”, zegt Ter Horst. ,,We moeten zuinig zijn op onze assistentes. De werkdruk ligt al torenhoog, dan is agressie wel het laatste dat we kunnen gebruiken. Sommige praktijken kiezen er zelfs voor om beveiligers voor de deur te zetten. Dat is bij ons gelukkig niet nodig. Maar mensen zullen moeten accepteren dat we even anders werken dan ze van ons gewend zijn.”

Hoestend en proestend in de wachtkamer

,,Patiënten zijn soms echt heel gemeen’’, vult praktijkmanager Wendy Swelsen uit Oosterbeek aan. ,,Ook de vragen die de assistentes moeten stellen over eventuele coronaklachten wekken ergernis op. We zien ook steeds vaker dat patiënten liegen over hun coronaklachten en met koorts en hoestend en proestend toch in de wachtkamer komen zitten.’’

Patiënten lijken volgens haar coronamoe. ,,Assistentes komen wel eens huilend van de telefoon, zó naar en denigrerend worden ze soms benaderd. Wij willen duidelijk maken dat wij ook gewoon mensen zijn.”

menu