KLM gaat weer mogelijkheid bieden om geld terug te krijgen bij geannuleerde vlucht

Foto: ANP

KLM gaat klanten van wie de vlucht geannuleerd wordt, de mogelijkheid bieden om hun geld terug te krijgen. Daarmee komt de luchtvaartmaatschappij tegemoet aan de nadrukkelijke boodschap van Brussel gisteren om klanten geld terug te geven als ze een voucher weigeren.

Het gaat alleen om passagiers van wie de vlucht de komende periode geannuleerd gaat worden. Zij krijgen de keuze tussen een voucher of cash. ,,Gegeven echter de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen zal de verwerkingstijd langer zijn. Wij vragen begrip hiervoor", schrijft KLM op zijn website.

Ook belooft de luchtvaartmaatschappij met een plan te komen om alle vouchers aantrekkelijker te maken in de vorm van extra waarde. Ook daar drong Brussel gisteren op aan.

Kiezen

Volgens het Europees passagiersrecht moet een reiziger kunnen kiezen of hij zijn geld terugkrijgt of omboekt bij een geschrapte vlucht. Nu het omboeken vrijwel onmogelijk is geworden, hebben luchtvaartmaatschappijen – en de reisorganisaties – een alternatief bedacht: de coronavoucher. Met die waardebon kunnen reizigers op een later moment alsnog op reis.

De afgelopen tijd deelde KLM alleen maar vouchers uit aan klanten als hun vlucht werd geannuleerd. Zij krijgen pas na 12 maanden als de voucher niet (geheel) is gebruikt hun geld terug. ,,We hebben begrip voor de onzekerheid, die dit voor klanten met zich meebrengt, maar vragen ook begrip voor ons schipperen tussen vele factoren", aldus KLM.

menu