Kijk nu DvhN Live terug met politiek verslaggevers Johan de Veer en Saskia van Westhreenen: 'Je hoopt dat in zo'n lijsttrekkersdebat wat beloften worden gedaan' 

Politiek verslaggevers Johan de Veer van Dagblad van het Noorden en Saskia van Westhreenen van de Leeuwarder Courant waren woensdagmiddag te gast in DVHN Live. De twee praatten na over het Lijsttrekkersdebat van het Noorden van afgelopen maandag.

Het Noordelijk Lijsttrekkersdebat was de aftrap voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart. Politici spraken onder andere over jongeren en de woningmarkt, energie en natuurbehoud, de toekomst van de landbouw en de betrouwbaarheid van de overheid.

Wat De Veer erg opviel was dat de eerste helft van het debat zich erg op corona richtte. „Dat is logisch, want het is natuurlijk een onderwerp dat heel veel mensen bezighoudt. Toch hoop je dat in zo’n debat wat beloften worden gedaan. Als noordelingen hebben we zo onze wenslijsten. Per saldo vond ik de beloftes nogal tegenvallen. Politici willen vooral hun eigen verhaal vertellen.”

Lelylijn-pact

Rob Jetten (D66) probeerde desalniettemin bij de andere partijen een belofte te ontfutselen met zijn ‘Lelylijn-pact’. Tijdens het debat in Den Haag hoopte hij van collega-politici steun te krijgen om de komst van de snelle treinverbinding tussen Lelystad, Heerenveen, Drachten en Groningen mogelijk te maken. In vrijwel alle verkiezingsprogramma’s stellen politieke partijen de Lelylijn te willen, maar niemand stond tot dusver op om verder te gaan dan het doen van een belofte. Ook in dit debat kon Jetten niet op expliciete steun rekenen.

„Jetten gooide een bal op, maar deze werd door de andere partijen niet opgepakt”, stelt Van Westhreenen. „Jesse Klaver was daarin heel duidelijk en stelde dat hij geen beloftes zou doen, die hij niet waar zou kunnen maken. Hij refereerde bijvoorbeeld ook naar de belofte dat Groningen een Tesla-fabriek zou krijgen, maar die er nooit is gekomen. Daarmee zette hij eigenlijk wel de toon voor het debat.”

„Ik zag wel een verandering in denken”, vult De Veer aan. „In het verleden keek men vooral naar de maatschappelijke kosten en baten bij de aanleg van zo’n lijn. Nu wordt ook gekeken naar de kansen die het biedt voor een regio. Als de politiek het zo bekijkt, komt die Lelylijn een stuk dichterbij. Langs de spoorlijn liggen namelijk heel veel kansen op het gebied van woningbouw en bedrijvigheid. Dit zou een gamechanger zijn.”

Gemeentelijke financiën ‘heel wrang’

Een onderwerp dat beide verslaggevers misten in het debat waren de gemeentelijke financiën. Onlangs werd bekend dat veel gemeenten in het Noorden miljoenen moeten inleveren op hun begroting. „Voor deze gemeenten wordt het steeds moeilijker om hun taken uit te voeren. Als inwoner ga je dan zien dat er beknibbeld wordt op de omgeving en sociale voorzieningen. Dit kan echt niet, want de gemeenten die extra geld moeten inleveren, stonden al onder grote druk”, zegt De Veer.

„Het is heel wrang”, meent Van Westhreenen. „Dit kabinet heeft het belang van de regio duidelijk in het akkoord staan en heeft met Carola Schouten zelfs een minister voor de regio. We hebben regiodeals gekregen, maar met één streep haalt het kabinet meteen weer miljoenen weg.”

DVHN Live is elke woensdag (en op andere dagen bij actuele gebeurtenissen) van 12.15 tot 12.45 uur te zien op  www.dvhn.nl  en  Facebook .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Video
DVHN Live