Knokken voor fietspaden in Lego City

Marcel Steeman met zoon Dorus op de Legozolder

Marcel Steeman knokt voor fietspaden in Lego City. Door de steeds bredere lego-auto’s zijn de fietspaden verdwenen. Voor legofietsen is geen ruimte meer.

Lego City is ‘qua aantal plastic inwoners de grootste stad ter wereld’: „Ze maken meer dan 700 miljoen poppetjes per jaar. Dus ja, als je je voorstelt hoeveel legodorpjes er wereldwijd zijn, heeft Lego Stad echt een enorme omvang. En fietsen kan je er nauwelijks. Er is maar een heel klein lullig fietspaadje beschikbaar. Sinds kort”, aldus Marcel Steeman (41) uit Castricum.

Wie weet komt daar verandering in, dankzij de creativiteit en de vasthoudendheid van Steeman. Een digitaal ontwerp van hem op Lego Ideas – waar legofans hun ideeën onder de aandacht kunnen brengen – is door de Deense steentjesfabrikant goedgekeurd. Het ontwerp is een wegplaat voorzien van een breed, blauw fietspad.

'Wat heb je aan een fiets als je er niet op kunt fietsen?'

Hij is er al jaren mee bezig. „Vijf jaar, om precies te zijn. Ik was met mijn zoontje wat aan het spelen met lego en toen kwamen we erachter dat het in Lego City supergevaarlijk is voor fietsers. Wat heb je aan een fiets als je er niet op kunt fietsen?

Ik heb dat gemaild aan Lego, maar ja: dan hoor je niks. Het is een vrij gesloten organisatie en dat snap ik ook wel. Er zijn zoveel fans. Er zijn er heel wat die een nieuw nopje compleet stuk gaan analyseren. Lego kan op al die vragen nooit allemaal ingaan.”

Vier nopjes

De kwestie verdween uit zijn gedachten, maar keerde in 2019 terug toen professor mobiliteit Marco te Brömmelstroet van de Universiteit van Amsterdam een oude tweet van Steeman oppikte. Hierin had de Castricummer een fietspad in een lego-wegplaat gefotoshopt. „Marco is de fietsprofessor. Bekend van het boek Het recht van de snelste . Opeens kreeg mijn plan weer aandacht. Ook internationaal. The Verge schreef erover: dat is een Amerikaanse website met technologienieuws. Echt tof als je daarop komt.”

Zo kwam er van alles boven. Bijvoorbeeld dat de wegplaten van lego in de jaren 80 en 90 wel degelijk fietspaden hadden. Er stonden groene lijntjes op voor wandelaars en fietsers. „Vroeger, helemaal in het begin van lego, waren de autootjes maar vier nopjes breed. Er paste geen poppetje in.

Fietspaden gesneuveld

Gaandeweg is lego kleurrijker en gedetailleerder geworden en de setjes qua aantallen stenen groter. De auto’s gingen van vier, naar zes, naar acht nopjes breed. Er passen nu twee poppetjes naast elkaar in.’’

,,Omdat de auto’s breder werden, moesten de fietspaden sneuvelen. ’Net als in de echte wereld’, zegt fietsprofessor Marco. ,,Kijk maar naar de Fiat 500 van vroeger en die van nu. Of naar de Mini Cooper van vroeger en nu. Die auto’s zijn anderhalf keer breder en groter geworden. Hoe Marco de ontwikkeling van lego bekijkt als analogie voor de werkelijkheid is heel grappig. En nog waar ook.”

'Lego City is een autowereld'

De hernieuwde aandacht was voor Steeman inspiratie genoeg om een verbeterde fotoshop in te leveren bij Lego Ideas. Maar hij stuitte wederom op een dichte deur. „Het voldeed aan de criteria van Lego, maar het werd zonder reden geweigerd. Ik vond het echt frustrerend. Lego City is een autowereld. Lego is sinds 2012 Guinness Wereldrecordhouder in aantal geproduceerde banden. Ze maken 306 miljoen banden per jaar. Dat zijn er meer dan bedrijven als Goodyear en Michelin produceren. Kleine banden natuurlijk, maar toch.’’

,,Het is geen goed voorbeeld voor kinderen dat ze opgroeien in een stad vol Octam, het benzinemerk van lego. Dus toen Marco dat boek schreef, ben ik me toch weer in het legofietsprobleem gaan vastbijten. Corona kwam en ik moest naar zolder om thuis te werken. Laat dat nou net de legokamer zijn. Dus ik zat er weer middenin. Letterlijk."

Duidelijk werd intussen dat er meer speelde bij Lego. Het afleggen van het fietspadidee bleek ook een bedrijfseconomische oorzaak te hebben. Lego had voor de productie van de wegplaten een contract met een Vietnamese fabriek. „Daarvan wilden ze eigenlijk af, maar ze zaten eraan vast. Dat hield de zaak ook tegen. Dat er iets ging veranderen bleek toen Matthew Ashton, dat is echt een grootheid, vorig jaar een verandering aankondigde. Ashton is een Britse ontwerper van de Lego Group. Hij zei toen in een vraag-en-antwoordsessie op Twitter wat geheimzinnig dat er ‘een verandering zat aan te komen’.”

Het begin is er

Die verandering bleek afgelopen januari. Er kwam een setje op de markt met een fietsenwinkel en een heel dun fietspaadje. „Er zat ook een bakfiets bij. Wat grappig is, want buiten Nederland begrijpen ze niet wat dat is. Ze denken aan een soort riksja. Die bakfiets past niet op het fietspad van twee nopjes, maar het is een begin. Dus ik ben er al blij mee. Maar het moet natuurlijk nóg beter.”

Of dat gaat lukken? Steeman staat nu dus op de website van Lego Ideas. Met een door hem zelf in een digitale omgeving gecreëerde wegplaat mét breed fietspad, waar twee fietsers elkaar met gemak kunnen passeren. „Ik heb er een compleet setje van gemaakt, met nieuwe fietsen die ik zelf heb bedacht. Fietsen met kratjes, met fietstasjes en een pompje.’’

,,Het fietspad zelf is blauw. Dat heb ik gedaan omdat fietspaden in Denemarken blauw zijn. Het moet natuurlijk een beetje internationaal. Daarom heb ik – geheel tegen mijn smaak in – een fietsende vader een helmpje gegeven. Vinden wij in Nederland héél stom. Het kindje achterop heb ik lekker geen helm gegeven. Ha!”

10.000 steunbetuigingen

Steeman viel achterover van verbazing, kort nadat hij zijn creatie bij Lego Ideas had ingeleverd. „Veelal hoor je niks, maar ik kreeg een mail en daarmee was ik al blij. Er stond dat het erg druk was omdat de hele wereld momenteel zit te legoën, dus ik moest even geduld hebben.

Maar een dag later hadden ze mijn ontwerp al geaccepteerd en stond het open voor stemming. Eerst moet je honderd steunbetuigingen hebben, een ronde verder 1000, dan 5000 en tenslotte 10.000. Bij elkaar heb je twee jaar de tijd. Maar na drie dagen had ik er al 500. Twee jaar? Daarop ga ik niet wachten. Er moet zoveel mogelijk steun voor komen.”

Fietsen is gezond

Lego als voorbeeld voor de rest van de wereld. Steeman is niet alleen een lego- en een fietsfanaat, hij is ook politicus. Namens D66 zit hij in de Provinciale Staten van Noord-Holland (als woordvoerder mobiliteit). „Fietsen is leuk en gezond.

Neem Parijs, die stad zijn ze in een hoog tempo aan het ’verfietsen’. Zelfs in Amsterdam kijken ze daar van op. Laten we nadenken over een omslag in mobiliteit. Ik denk dat het onverstandig is om na de coronacrisis weer in de autopolonaise naar het werk te gaan. Die heilige koe is echt zo heilig niet. Zeker niet in de legowereld wat mij betreft.”

Het Lego-fietsplan van Marcel Steeman steunen? Ga naar deze website .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu