Foto: hollandse Hoogte/ANP

Koninklijke Horeca Nederland voorziet stroom faillissementen: 'Bijna helft horeca is technisch bankroet'

Foto: hollandse Hoogte/ANP

De verslagenheid onder horecaondernemers is groter dan ooit tevoren constateert Koninklijke Horeca Nederland. Na de persconferentie van premier Rutte regende het telefoontjes en mailtjes van verontruste kroegbazen en restauranthouders. ,,Dat is een wezenlijk verschil met afgelopen voorjaar.’’

Een van de zorgen van de ondernemers is of een nieuw steunpakket van de overheid toereikend zal zijn om te overleven, of dat ze hun medewerkers toch naar uitkeringsinstantie UWV moeten doorverwijzen. De vrees is dat lang niet alle partijen even toeschietelijk zullen zijn als tijdens de eerste lockdown.

En die vrees blijkt niet ongegrond. Zo hoeven ondernemers in financiële nood dit keer niet meer te rekenen op hulp van de banken. Er komen geen algemene betaalpauzes op rente en aflossing van bedrijfsleningen, lieten ze gisteren weten. ,,Niemand heeft er belang bij, ook die ondernemer niet, als ze zich in de schulden blijven steken terwijl er geen toekomstperspectief is”, zegt voorzitter Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Dit keer geen one size fits all aanpak maar tailormade

Gelukkig voor ondernemers laten niet alle partijen ze zakken. Zo zegt de grootste bierbrouwer van ons land, Heineken - dat met zo’n 20.000 horecaondernemers zaken doet - te helpen waar het kan. ,,Onze zakken zijn ook niet oneindig diep, maar we zullen alles doen wat in onze macht ligt om de ondernemers te helpen, zoals we dat ook in het voorjaar hebben gedaan. De sector moet in leven blijven”, reageert zegsman Menno van der Vlist.

Mix

In het voorjaar tijdens de eerste lockdown werden de huren voor de maanden april en mei kwijtgescholden. In deze nieuwe fase verschilt dat per zaak, laat de brouwer weten. ,,Geen enkele zaak of situatie of zakelijke relatie is hetzelfde. Bovendien is bij iedere onderneming de problematiek anders. De mix van oplossingen, waaronder huur, dus ook. Dit keer geen one size fits all-aanpak maar tailormade.”

loading  

De hulp is hard nodig, denkt de bierbrouwer. Er zijn zaken die, dankzij een goede zomer en met overheidssteun, ietwat op adem hebben kunnen komen. Maar verreweg het overgrote deel van de ondernemingen ook niet en voor hen is het echt heel nijpend, is het idee.

Dat beeld deelt horecagroothandel Sligro. ,,Veel ondernemers zijn door hun reserves heen. We kunnen natuurlijk niet in de zakken kijken van horecaondernemers maar als marktleider horecagroothandel denken we een aardige inschatting te kunnen maken hoe ondernemers ervoor staan. En onze inschatting is dat bij veel ondernemers de zakken goed leeg zijn, ook bij de ondernemers met goedlopende zaken”, zegt woordvoerder Wilco Jansen.

Behoefte

De groothandel gaat ervan uit dat deze tweede lockdown de ondernemers veel harder gaat raken dan de eerste. Een van de redenen is dat de winter ondernemers minder kansen biedt dan de zomermaanden. ,,De behoefte bij mensen om ’s winters buiten te gaan zitten is veel kleiner dan in de zomer. Alle investeringen van ondernemers in verwarmde terrassen ten spijt”, merkt hij op.

Net als Heineken zegt ook Sligro alles uit de kast te halen om de horecaondernemers door deze periode heen te slepen. ,,Dat kan zijn met later betalen of anders betalen. Vorige keer hebben we bijvoorbeeld ondernemers geholpen met het opzetten van een bezorg- en digitaal afrekensysteem. Alle beetjes helpen om de pijn te verzachten”, zegt Jansen.

Aan die pijn ontkomt groothandelsbedrijf Sligro zelf overigens ook niet. Bij de eerste lockdown verloor het 55 procent van zijn omzet en boekte het een nettoverlies van 72 miljoen euro. Als cafés en restaurants dicht zijn dan lijdt immers ook de leverancier van alles wat daar gegeten en gedronken wordt verlies. ,,De nieuwste maatregelen raken niet alleen de horecaondernemer maar de hele keten, dus ook ons en de groenteboer op de hoek.”

Pijn

Volgens sectoreconoom Thijs Geijer van het ING Economisch Bureau zullen ook andere toeleveranciers die pijn voelen, zoals de vastgoedsector of uitzendbureaus die mensen leveren voor de horeca. Hij verwacht dat de nieuwste maatregelen de horeca (en in mindere mate de andere partijen) hard zullen treffen. Hoewel het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen tot dusver is meegevallen, zegt dat volgens de sectoreconoom niets over hoe de ondernemers er werkelijk voor staan. ,,We verwachten begin volgend jaar een piek aan faillissementen. Veel rekeningen zijn vooruitgeschoven maar die zullen op een bepaald moment toch betaald moeten worden.”

loading  

Ook KHN voorziet dat het echte leed nog staat te gebeuren. Naar schatting komt het omzetverlies voor ondernemers voor heel 2020 uit op ruim 12 miljard en hebben ondernemers voor 3 miljard op het eigen vermogen ingeteerd. Hoeveel ondernemers op het randje van faillissement zijn of overwegen om het bijltje erbij neer te gooien, kan de brancheorganisatie niet zeggen omdat het ‘geen inzage heeft in de financiële gegevens van ondernemers’.

,,Maar wat we wel kunnen zeggen is dat áls de schuldeisers vandaag alles opeisen de helft van de horecazaken niet meer bestaat: 45 procent is technisch failliet. En door de oplopende schuldenberg van alle uitgestelde betalingen verwachten wij dat zonder échte verbetering de faillissementsgolf eind 2020, begin 2021 op gang komt”, denkt Koninklijke Horeca Nederland.

Faillissementen

Wie sec kijkt naar de cijfers van het aantal faillissementen en het aantal bedrijfsbeëindigingen zou kunnen denken dat het best meevalt met de financiële nood bij horecaondernemers. In de eerste negen maanden van dit jaar vielen ‘slechts’ 213 horecaondernemingen om, een bescheiden stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal bedrijfsbeëindigingen pluste met een schamele 13 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van vorig jaar. Op een totaal van 70.000 horecazaken is dat klein bier.

Koninklijke Horeca Nederland kan wel een paar redenen verzinnen hoe het kan dat ondanks de coronacrisis zoveel ondernemers het hoofd boven water hebben weten te houden. De positieve en creatieve mindset van ondernemers speelt volgens de brancheclub een rol, evenals de mooie zomer én de hulp vanuit banken, de overheid, pandeigenaren, brouwers en andere toeleveranciers.

Maar of de ondernemers het deze tweede ronde gaan volhouden? De brancheorganisatie heeft er een hard hoofd in.

menu