Koopgedrag tijdens én na corona. 'Spreid je vermogen en denk goed na voordat je een puppy aanschaft' | Corona Dialoog #7

Een dure puppy aanschaffen of aandelen kopen? Allebei hebben ze in coronatijd te maken met impulsief koopgedrag. ,,Doe dat vooral niet om teleurstellingen te voorkomen”, zei Marijke Leliveld, expert consumentengedrag aan de Rijksuniversiteit Groningen in de zevende aflevering van Corona Dialoog.

Presentator Jellie Brouwer sprak donderdag met Leliveld, vermogensbeheerder Jaap Bouma en hondengedragsdeskundige Marian Servaas over de invloed van corona over ons koopgedrag en in hoeverre gaat dat veranderen als er weer ‘meer mag’.

Het consumentengedrag in het afgelopen jaar liet volgens Leliveld zien dat we ons geld anders zijn gaan uitgeven. ,,Meer online artikelen, mooie sieraden en dat waar we ons aan zijn gaan storen nu we vooral thuiswerken. Het opknappen van de tuin of nieuwe meubels kopen.”

Als straks de terrassen en de horeca weer open gaan, verwacht Leliveld een korte periode van euforie. ,,Je zult zien dat we het er dan van gaan nemen en alles aanpakken wat weer kan, maar ons geld is natuurlijk ook eindig. We wisten vorig jaar maart nog van niets wat ons te wachten stond. Nu weet je een jaar later waar je als consument aan toe bent. Anders uitgeven. Of beleggen?”

‘Over zes tot negen maanden gaat de economie los’

Jaap Bouma legt uit dat de beurs een half jaar voorloopt op de economie. ,,Je zag vorig jaar maart dat de beurs hard kelderde, uit nervositeit. Vervolgens pluste de koers en dat zie je in de afgelopen maanden ook gebeuren. Over zes tot negen maanden gaat de economie los. Met name de stijging in de aankoop van aandelen Shell, Siemens of van banken sorteert voor op een verbeterende economie.”

Ga in ieder geval niet beleggen zonder goed plan, adviseert Bouma. ,,Ook niet met beperkte kennis. Spreid je vermogen over een aantal aandelen en beleg met discipline. En vergeet niet de bedrijven die het vorig jaar goed deden.”

‘Heb ik nu tijd voor een hond, maar volgend jaar ook nog?’

Ook de aanschaf van een hond moet je volgens hondengedragsdeskundige Marian Servaas niet over één nacht ijs laten gaan. In coronatijd is de prijs voor een pup sterk gestegen, omdat de vraag naar honden groot is. Meer thuiswerken, meer tijd en aandacht aan een hond kunnen besteden. ,,Stel jezelf de vraag: heb ik nu tijd voor een hond, maar volgend jaar ook nog? En welk ras past bij mij? Ook na corona moeten hondenbezitters voldoende tijd voor een hond houden en bij de opvoeding vooral geduld hebben.”

Servaas raadt mensen af om via Marktplaats een hond te kopen afkomstig uit een grote fokkerij. ,,De socialisatie is dan nihil. Terwijl deze broodfokhonden ook een hoog prijskaartje hebben in coronatijd.”

Zelf vindt zij het vragen van een hogere prijs niet ethisch. ,,Een hond is geen koelkast die je even koopt. Laatst bood iemand op straat in Emmen zomaar 3000 euro voor een gefokte pup.” Servaas is zich wel terdege van de waarde van haar eigen Australische herdershonden. ,,Die worden, als ze buiten lopen, in de gaten gehouden door een Duitse herder.”

Herhaling van de roaring twenties?

Verwacht Leliveld het komend jaar een herhaling van de roaring twenties ? ,,Er zullen groepen mensen zijn die uit hun dak gaan, maar niet iedereen. Ik schat zo in dat dat een jaartje duurt. Daarna keert het oude patroon weer terug. Overigens denk ik wel dat consumenten in het afgelopen jaar meer datgene zijn gaan waarderen wat ze aan dagelijkse producten kopen. Brood bij de bakker, vlees bij de slager. Net iets meer aandacht voor streekproducten.”

Kopieergedrag bij consumenten

Aan het begin van de coronacrisis was er volgens Leliveld vooral sprake van kopieergedrag bij consumenten. ,,Je zag dat aan de hoeveelheid gekochte wc-papier. Er heerste veel onzekerheid, mensen keken naar elkaar en lieten zich leiden door wat er in hun omgeving gebeurd. Vervolgens zag je dat bepaalde markten echt booming waren. Onlinebedrijven, pakketbezorgers, elektronicazaken, dat zijn de grote winnaars. Maar ook fitnessapparaten. Die dan vervolgens al dan niet veel gebruikt werden.”

Bouma noemt de verdubbeling van de houtprijs als signaal voor het steken van geld in producten in en om het huis. ,,Maar straks gaat het geld weer ergens anders naartoe, meer richting de dienstensector. Uitgaan, reizen, enzovoorts.”

‘Zombiebedrijven’

Leliveld vraagt zich af wat de consequenties zijn van de overheidssteun. ,,Er gaat echt nog wel wat gebeuren. Het is nog onzeker of er nog veel bedrijven gaan omvallen.” Bouma noemt het recente faillissement van D-Reizen. ,,Maar ook KLM, dat in feite technisch failliet is. Het zijn zombiebedrijven.”

Columnist Herman Sandman wist de zevende Corona Dialoog kernachtig samen te vatten. ,,We kunnen gaan beleggen in honden.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
corona dialoog
Coronavirus