Kreeg jij een reisvoucher omdat je vakantie door corona niet doorging? Als je hem niet verzilvert, moet je automatisch het geld terugkrijgen

Reizigers moeten op tijd en automatisch hun geld terug kunnen krijgen. Foto: Hollandse Hoogte

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal actief toezicht blijven houden op de reisbranche, om te controleren hoe bedrijven omgaan met annuleringen en terugbetalingen van pakketreizen.

Dat maakt de consumentenwaakhond bekend. Consumenten die bijvoorbeeld een voucher hebben gekregen voor een reis die vanwege de coronapandemie niet door kon gaan, moeten in de loop van 2021 automatisch hun geld terugkrijgen, als zij de tegoedbon niet verzilveren.

Terugbetalen

Daarnaast moeten reisorganisaties klanten die vanaf 1 januari een pakketreis boeken, goed informeren over hun rechten bij annulering, en als er wordt geannuleerd, binnen 14 dagen hun geld terugkrijgen.

De Consumentenbond houdt de reiswereld eveneens scherp in de gaten. De belangenorganisatie heeft een coronavakantiemeldpunt opgericht. Hier zijn sinds half december ruim 2600 meldingen binnengekomen. De meeste, ruim zeshonderd, gaan over vluchten en pakketreizen. Trage terugbetaling is een veelgehoorde klacht.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus