Het ’voucherfonds’ met 400 miljoen euro aan staatsleningen om een half miljoen pakketreizigers geld terug te geven, is zo goed als rond. Komende week wordt er getekend.

Donderdag werd ’op hoofdlijnen’ een akkoord bereikt met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Als de puntjes juridisch op de i staan, moet ook de Europese Commissie goedkeuring geven. Het voucherfonds moet half maart klaar zijn. Dat wordt een race tegen de klok.

„We hopen dat het lukt”, zegt directeur Erik Jan Reuver van garantiefonds SGR, die het voucherfonds beheert. De Nederlandse toeristen moeten zo schadeloos worden gesteld, als zij de voucher niet willen gebruiken om een nieuwe vakantie te boeken.

De tegoedbonnen zijn afgelopen jaar uitgegeven, toen veel vakantievluchten door corona geschrapt moesten worden. De (ANVR-)reisorganisaties hadden niet genoeg cash om iedereen gelijk uit te betalen.

Daarom kunnen ze nu tegen 4% rente maximaal 80% van de voucherwaarde lenen bij de overheid. Daarvoor gelden strenge financiële criteria. Zo mogen er in 2020 niet te veel andere schulden zijn gemaakt.

„Dat lenen gebeurt via de SGR. Reisbedrijven moeten eerst zelf het geld uiterlijk een jaar na uitgifte uitkeren aan de voucherhouders. Daarna kunnen ze zo nodig bij het voucherfonds aankloppen. De door ons gedekte tegoedbonnen zijn slechts een jaar geldig. Met de ANVR is afgesproken dat klanten tijdig worden geïnformeerd”, aldus Reuver.

Grote zorgen

Juist dat baart de Consumentenbond, verzekeraars en incassobureaus grote zorgen. „Het zal spannend worden of iedereen volgens afspraken geld terug krijgt. We zitten erbovenop. We gaan ook praten met KLM en Transavia”, zegt de bond.

„Wat gebeurt er als de vervaldatum van één jaar toch wordt overschreden? Zijn de vouchers dan nog gedekt door SGR? Juridisch rammelt het. De reiziger moet zelf actie ondernemen. Het is twijfelachtig of alle touroperators en ticketsites dat publieksgeld op tijd terugbetalen”, stelt EUclaim-baas Hendrik Noorderhaven.

Voucherclaim

Reuver: „Of de toerist krijgt zijn geld na een jaar terug, of hij wordt met kortingen verleid om alsnog een nieuwe boeking te maken. Die is bij ons gedekt tegen bankroet. Wie niet op tijd krijgt uitbetaald, kan een voucherclaim bij de SGR indienen. Als dit jaar opnieuw vakanties door corona worden geannuleerd, krijgt men binnen twee weken geld van de reisonderneming terug. Vouchers worden niet meer verstrekt.”

Behalve ’pakketvakanties’ zijn er ook veel vouchers in omloop voor losse vliegtickets. Eind 2020 stond er 2,4 miljard open bij Air France-KLM aan terug te betalen tickets, waaronder ruim 700 miljoen vouchers. Volgens een woordvoerder is er al 2,3 miljard terugbetaald aan klanten, een miljard door KLM.

Boekingssite Zoover beweert als eerste Nederlandse reisorganisatie alle vouchers te hebben terugbetaald. Transavia meldt op schema te zijn na enige vertraging. „Reizigers die dat willen, hebben hun geld terug. Veel passagiers gebruiken de vouchers voor een nieuwe vlucht.”

’Lappendeken’

Brancheclub van Europese vliegmaatschappijen A4E pleit intussen voor een systeem van digitale verificatie van vaccinaties en coronatesten. „Dit kan pas verplicht worden gesteld bij een hoge vaccinatiegraad. Tot die tijd moeten gevaccineerden toch vrij kunnen reizen, zonder quarantaineplicht.”

KLM is voorstander van het heropenen van het luchtruim door vaccinatiebewijzen in combinatie met testen. „De lappendeken aan reisregels verstoort het veilig opstarten van vliegreizen. Er is overal hetzelfde vaccinatiecertificaat nodig.” Zestig vakantielanden en toerismeorganisaties pleiten ook met klem voor coördinatie bij open grenzen voor toeristen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus