'Miljardeninvestering nodig om veiligheid scholieren op smalle fietspaden te garanderen'

Bouwend Nederland wil dat er meer geld gestoken wordt in bfredere fietspaden voor scholieren. Foto: Huisman Media

Fietspaden die veel worden gebruikt door middelbare scholieren zijn vaak te smal. Om scholieren veilig te kunnen houden is een investering van honderden miljoenen euro’s nodig. Dat stelt Bouwend Nederland (BNL) op basis van onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco. Deze week gaan middelbare scholieren in de regio Noord en Midden weer massaal naar school.

Dat stelt Bouwend Nederland (BNL) op basis van onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco. Deze week gaan middelbare scholieren in de regio Noord en Midden weer massaal naar school.

Van de 6200 kilometer aan drukke fietspaden in Nederland, is 81 procent niet berekend op de hoeveelheid fietsers die ervan gebruikmaakt, stellen de bouwers. Volgens de brancheorganisatie kan dit voor onveilige situaties zorgen. In Zeeland is ongeveer 90 procent van de drukke fietspaden te smal, dat komt neer op zo’n 154 kilometer. Jonge steden zoals Almere en Zoetermeer scoren juist goed in het onderzoek en hebben veel veilige fietspaden.

Bakfietsen, elektrische fietsen en fietsen met kratjes

Volgens BNL zijn er honderden miljoenen tot 2,2 miljard euro aan investeringen nodig om de veiligheid van fietspaden te verbeteren. De brancheorganisatie roept overheden op daar de middelen voor beschikbaar te stellen.

Uit het onderzoek blijkt volgens de brancheorganisatie dat de druk op de fietspaden onder meer groter wordt door het toenemend gebruik van verschillende soorten fietsen, zoals bakfietsen, elektrische fietsen en bredere fietsen met kratjes voorop. Ook zouden mensen überhaupt vaker gebruik maken van de fiets om zich te verplaatsen.

Jaarlijks 1 miljard extra nodig

Bouwend Nederland pakt het in de eigen beleving groots aan en pleit voor een jaarlijks extra budget van 1 miljard euro voor gemeentelijke infrastructuur. ,,Helaas zien we dat gemeentelijke infrastructuur in deze tijden van corona niet altijd de prioriteit krijgt die het verdient.

Om de kwaliteit van onze gemeentelijke infrastructuur, zoals fietsroutes, en dus de veiligheid van de gebruikers op niveau te houden, moet er flink worden geïnvesteerd”, aldus Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. ,,We willen allemaal graag fietsen. Dat is gezond, goed voor het milieu en helpt de druk op de andere middelen van vervoer te matigen. Dan moeten we ook bereid zijn ons fietsnetwerk in topconditie te houden.”

Begin 2018 riep de ANWB ook al op om fietspaden veiliger te maken. De achterban van de belangenorganisatie voelde zich, zo bleek uit onderzoek, niet veilig. Frits van Bruggen, baas van de ANWB, stelde toen vast dat de veiligheid van fietsers belangrijk is. Van Bruggen is vader van een verkeersslachtoffer, zijn 25-jarige dochter Els liep ernstig hersenletsel op na een fietsongeval.

menu