Groenten kopen die niet verpakt zijn in plastic is een manier om je inname van microplastic te verminderen.

Minder microplastic eten en drinken? Zo doe je dat

Groenten kopen die niet verpakt zijn in plastic is een manier om je inname van microplastic te verminderen. Foto: Shutterstock

Je proeft en ziet het niet, maar het is er wel: microplastics in je eten en drinken. Stukjes plastic die je onbewust naar binnen werkt als je een flesje water achteroverslaat of een bord pasta verorbert. Over hoe schadelijk dat is voor je lichaam is nog maar weinig bekend, maar erg gezond klinkt het alvast niet. Liever voorkomen dan genezen? Je kunt je plasticinname op verschillende manieren zoveel mogelijk beperken.

Kleine stukjes plastic van minder dan 5 millimeter groot noemen we microplastics. Ze belanden in oceanen, rivieren, in de grond en in de lucht, waar ze vervolgens uiteenvallen in steeds kleinere stukjes. Juist omdat ze zo klein zijn, is het onmogelijk om microplastics op te ruimen. De allerkleinste microplastics heten nanoplastics. Deze zijn kleiner dan 0,0001 millimeter. Producenten voegen soms bewust micro- of nanoplastics aan producten toe. Je vindt het bijvoorbeeld in cosmetica en verzorgingsproducten. En zonder dat je het merkt, belanden kleine plastic deeltjes ook in je lichaam door de lucht die je inademt en via je eten en drinken.

Mogelijke gezondheidsproblemen

Volgens een onderzoek door de Australische Universiteit van Newcastle in opdracht van WWF bleek in 2019 dat een mens gemiddeld zo’n 2000 minuscule stukjes plastic met een totaalgewicht van 5 gram per week consumeert. Dat is vergelijkbaar met een creditcard. Wat dit precies betekent voor je gezondheid, is nog niet bekend. Maar als plastic deeltjes zich ophopen – bijvoorbeeld in je darmen – zou dat op de lange termijn voor problemen kunnen zorgen.

Het is onmogelijk om de inname van microplastic helemaal te vermijden, alleen al omdat je een groot deel ervan inademt via de lucht. Maar met een beetje goede wil kun je de hoeveelheid plastic die je naar binnen werkt met wat je dagelijks eet en drinkt wel zo minimaal mogelijk houden.

Kies kraanwater

Water uit flesjes is de grootste bron van microplastics in ons voedingspatroon. Amerikanen die alleen water uit plastic flesjes drinken, krijgen daarbij jaarlijks zo’n 90.000 plasticdeeltjes per persoon binnen, aldus onderzoekers van de Universiteit van Victoria in Canada. Haal je drinkwater dus liever gewoon uit de kraan, dat is ook wel zo makkelijk. Ook kraanwater is niet volledig vrij van microplastic, maar de hoeveelheid is wel een stuk minder dan het plasticgehalte in fleswater.

Beperk vis, schaal- en schelpdieren

Als je voedsel eet dat leeft in een omgeving vol nano- en microplastics - en dat gaat zeker op voor vis, schaal- en schelpdieren – is de kans groot dat jij die plastics via-via ook zelf binnenkrijgt. Er zitten veel gezondheidsvoordelen aan het eten van vis, schaal- en schelpdieren en het kan ook erg lekker. Maar wil je minder plastic binnenkrijgen via voeding, dan kan je je inname van deze voedingsmiddelen beperken.

Vermijd plastic in de keuken

Via verpakkingen kunnen plasticdeeltjes in onze voeding lekken. Doe je boodschappen zoveel mogelijk plasticvrij. Liever een onverpakte broccoli dan eentje met een plastic jasje, om maar iets te noemen. Bij biologische supermarkten en op de markt zijn de meeste groenten en fruit overpakt verkrijgbaar. Kijk ook eens hoe je het gebruik van plastic in je eigen keuken kunt verminderen. Zo kun je ingrediënten en restjes beter in bakjes van rvs of glas bewaren, dan in plastic bakjes. Gebruik ook geen plastic om je eten in te verwarmen en vervang plastic snijplanken en keukenhulpjes door ‘veilige’ varianten, bijvoorbeeld van hout of bamboe.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Eten & drinken
menu